SVT:s dokumentärserie Eran – punken i tre delar (första avsnittet 28 december) har fått det att vattnas i munnen på gamla punknostalgiker och många som var med när det begav sig har börjat minnas sin punk igen. Serien skildrar människorna, musiken och politiken under den första svenska punkvågen.
Få har så bra koll som Linköpingssonen Peter Kagerland, idag närmast att betrakta som legitimerad punkarkeolog med de hyllade böckerna Ny våg och Punklyrik på meritlistan. Själv satt han i pojkrummet i Malmslätt när punken drabbade Sverige och hans egen historia är på många sätt synonymt med hur den nya musiken fick fäste i ett folkhem där fasaden börjat krackelera.
– Vi var ett kompisgäng hemma i Malmslätt som börjat snappa upp det som var på gång. Jag lyssnade mycket på Kjell Alinge och Asfaltstelegrafen på radion. Han spelade en del punk ibland. Ramones första fick man höra där. Det var våren 76. Han beskrev det som att stå på en tunnelbanestation i New York när tågen åkte förbi. Och tågen det var låtarna. Sånt satte igång hela grejen, tror jag.
– Vi lyssnade mycket på Radio Luxemburg också. Ibland var det bra mottagning, ibland gick det inte att höra nånting. På den här tiden fick man verkligen leta efter det man ville ha och för mig kom punken vid exakt rätt tid. Jag hade lyssnat på Sweet och Kiss som alla andra innan men det här träffade precis rätt.
En viktig händelse i den östgötska punkhistorien är såklart också Sex Pistols mytomspunna konsert på Orfi i Linköping 29 juli 1977. Bannlysta hemma i England var de tvingade att ge sig utomlands för att överhuvudtaget få spela och Linköping var ett av de få datumen på en snabbt ihopskrapad Sverigeturné. Och även om man idag kan få intrycket att ”alla” var där så gjorde åldersgräns och rädsla för de svurna punkfienderna raggarna att många som ville se dem inte var på plats.
– Pistols i Linköping betydde säkert en hel del för att punken fick fäste ordentligt. Vi var ju många som trodde att man inte skulle komma in men det visade sig att de struntade i åldersgräns och släppte in nästan alla. Det grämer mig idag måste jag erkänna, skrattar Peter Kagerland.
Den nya musiken gick inte att stoppa och snart fanns det band överallt i den östgötska myllan. Det östgötska punkpionjärerna är många och Peter Kagerland var själv en del i två av Linköpings tidiga punkband som RAS (Rock Against Solon) och Spy. Som de verkliga Linköpingspionjärerna lyfter han dock fram ”Tings” of London som i sin tur blev fröet till band som IQ55 och Blitzen. I Mjölby fanns Nasty Boys, Motala hade Etiquette Mona, Skänninge fick sitt Kurt i Kuvös och i Norrköping fanns pionjärer som Fucking Garlics, Aggressiva Kostymer, Blytz och Snagg.
– Skillnaden i punkscenen mellan länets stora städer var väl att i Linköping fanns det äldre punkare redan från början medan de flesta i Norrköping var runt 15 år när allt började. De som var väldigt tidiga i Linköping, som IQ55 och Blitzen, de var redan runt 18-20 år och kunde spela. De blev vårt eget Ebba Grön, säger Peter Kagerland.
Punkens arv och betydelse runt om i landet är idag odiskutabel. De bildades musikföreningar, skrevs fanzines och bildades skivbolag. För Peter Kagerland blev också punken starten till ett yrkesliv präglat av musik och boken Ny Våg som kom ut 2012 är att betrakta som ett svenskt standardverk över en viktig del av den svenska musikhistorien.
– Jag gjorde ju boken jag själv ville läsa. För mig handlade det också mycket om att ge tillbaka. Punken var så otroligt viktig för mig, jag ville inte att det skulle försvinna bort. Nån var tvungen att dokumentera det. Det var så Ny Våg blev till, säger Peter Kagerland.
Fotnot: Eran – punken i tre delar sänds i SVT 28/12, 2/1 och 8/1 och ligger ute på svtplay.