1 000 dagar av förnyelse. Så kallar Östergötlands museum satsningen som ska rusta upp själva byggnaden, men också innebära en rejäl förnyelse av utställningarna.
– Vi kan inte göra en så stor satsning på fastigheten för att sedan öppna med samma innehåll. Vi ska överraska och locka nya besökare, säger Olof Hermelin.
Med bara drygt 200 dagar kvar av de 1 000 är museet en byggarbetsplats. Överallt råder febril aktivitet för att få allt klart i tid, men enligt museichefen ser både tidsplan och budget ut att hålla.
90 miljoner ska renoveringen kosta. Det rör sig mest om sådant som besökarna inte ser, som klimatanläggningar och brandsäkerhet. Men donationer från bland annat Westman-Wernerska stiftelsen ska satsas på utställningarna.
– Vi hoppas få ihop 35 miljoner till förnyelse. Konstutställningen och den kulturhistoriska basutställningen blir helt nya, säger Hermelin.
Formgivarfirman Museea – som bland annat ligger bakom den uppmärksammade utställningen om Arktis på Nordiska museet – designar de nya utställningarna. Spännande former är att vänta. Redan nu ser man att museets raka väggar och räta vinklar håller på att ersättas av vågformer, valv och oväntade utsprång.
– Själva formerna blir en upplevelse i sig, säger Emma Friberg, projektledare för den kulturhistoriska basutställningen.
Där kommer besökarna, rum för rum, att färdas från nutid till stenåldern – där Bergsgraven fortfarande visas, men försedd med ny information och ny inramning.
– I alla rum finns det berättelser i flera lager. Den som vill kan fördjupa sig i en tidsålder med hjälp av bland annat filmer, säger Emma Friberg.
Om den kulturhistoriska utställningen blir kronologisk – om än i omvänd ordning – så gäller inte detsamma längre för konstutställningen. I stället ska konsten hängas tematiskt.
– Målet är att man som besökare ska bli mer intresserad av konsten. Lära sig mer och förstå konsten bättre, säger Olof Hermelin.
Det blir också betydligt mer konst i museet. På foajéns väggar ska det hänga tavlor. Källarlokaler, som i flera decennier tjänat som teknikutrymmen, görs om till utställningshallar.
Har ni köpt några nya, spännande konstverk?
– Inte än, eftersom vi har svårt att ta emot dem just nu. Men det hoppas vi kunna göra. Vi hoppas också kunna satsa på bra tillfälliga utställningar och vi spanar efter internationella sådana, säger Hermelin.
Grönytan mellan museet och Konsert & kongress ska utnyttjas till konstinstallationer. Målet är att museet inte längre ska ha en baksida, utan bara framsidor.
En ny hiss och fasta ramper ska göra museet mer tillgängligt. Fler mötesrum är en annan nyhet, liksom att persiennerna i den långa fönsterraden mot Gråbrödragatan försvinner för att släppa in ljus och ge utsikt.
På ett sätt var den 1 000 dagar långa stängningen av museet vältajmad, eftersom pandemin ändå hade tvingat dem att stänga. Olof Hermelin och Emma Friberg beskriver en tid av hårt arbete med renovering och utställningar. Samtidigt har tiden inneburit en möjlighet att djupdyka i museets samlingar och hitta bortglömda godbitar.
– Men nu längtar vi efter publik, konstaterar Olof Hermelin.
Museichefen är hemlighetsfull när det gäller öppningsdatum, men någon gång i slutet av november bör det kunna bli. Då hoppas museet också ha hittat någon som tar över och driver restaurang Hagdahls kök. Just nu pågår arbetet med att hitta intressenter.