– Hans komiska anslag och lättillgängliga musik passar oss. Vi vill ge vår publik en inkörsport till genren. Man ska inte behöva vara operanörd för att uppskatta våra föreställningar, säger Pauline Ärlebäck, som regisserar årets uppsättning.
Mozarts verk lämpar sig också rent praktiskt eftersom de inte ställer krav på full orkester. I ”Trollflöjten” räcker det med en pianist och två cellister.
– Men det handlar även om att vi är amatörer. Vi kan inte ge oss på Wagner eller Verdi.
Pauline Ärlebäck har varit med i operagruppen i drygt 15 år och hon regisserade även densenaste föreställningen ”Figaros bröllop” 2015.
– Det är verkligen jättehäftigt! Att börja med en idé och sedan se den förverkligas. Men det är något vi gör tillsammans, det är viktigt att alla är delaktiga, poängterar hon.
Under alla år har Figaro repeterat och haft sina föreställningar i domkyrkans församlingshem. Nu är det stängt för renovering men lokalfrågan fick en bra lösning. Repetitionerna har hållits i Johannelunds församlingshem och ”Trollflöjten” kommer att spelas i Globenteatern. Men inte från scenen.
– Nej, vi håller oss på golvet som vanligt. Närheten till publiken somarenaformatet ger är viktigt för oss. Och Globenteatern är en liten trevlig lokal, även om akustiken inte riktigt kan mäta sig med församlingshemmet.
Det är fjärde gången som operagruppen sätter upp ”Trollflöjten” och andra gången som Pauline Ärlebäck är med.
– Som tur är får jag vara en sjungande regissör. Vi är två personer som delar på varje roll och jag gör Pamina i hälften av föreställningarna. Det är så otroligt kul. Det står till och med i våra stadgar att vi sjunger opera och har roligt.
Scenografin i Globenteatern blir ganska avskalad.
– Ja, vi vill fokusera på musik och skådespeleri, inte på att flytta dekor. Däremot har vi nya och helt fantastiska kostymer som två av våra sångare – Sofia Gregersen och Ulla Gran Knutsson – har sytt.
Pauline Ärlebäck hoppas att publiken ska skratta, tjusas och beröras av ”Trollflöjten”.
Blir det Mozart nästa gång också?– Nej, faktiskt inte. Men ändå lite, haha. Vi ska göra ”Labyrinten” – en fortsättning på ”Trollflöjten” som den tyske tonsättaren Peter von Winter gjorde efter Mozarts död. Vad vi vet har den aldrig gjorts i Sverige tidigare. Ett riktigt guldkorn och ett jättespännande projekt som förhoppningsvis får premiär våren 2019.