Först hissen ända upp, sedan ytterligare en trappa. Konferenslokalen Artivity ligger så högt det går att komma i den bastanta fastigheten i korsningen Ågatan-S:t Larsgatan, för många säkert bekant som Gamla sparbankshuset.
Det här var tidigare en hyreslägenhet, men nu har den gjorts om till konferenslokal i två våningar. Förutom det upphöjda läget, högt ovanför golvet löper de blottade takbjälkarna, så är det målningarna, bilderna och skulpturerna som är Artivitys profil.
Lena Lyckenvik, som arbetar med företags- och ledarutveckling, har länge haft en idé om att skapa en plats där konsten kan hjälpa till att skapa en kreativ miljö. Nyfikenhet är ett av hennes ledord.
– För precis 20 år sedan var jag själv hos en coach som hade inrett ett rum med vackra fåtöljer och konst. Det var en wow-upplevelse. Det är ju en sån miljö man ska vara i när man jobbar med de här hårda, fyrkantiga frågorna, tänkte jag. I våras fick jag se den här lokalen och tänkte att nu kör vi!
På markplanet i husets ena hörn finns Galleri Blå som drivs av Peter Widén, sambo till Lena Lyckenvik. Det är därifrån konsten har hämtats. Just nu finns här bland annat popkonst och naturmåleri, samt en rad olika skulpturer. Längs ena väggen kryper två figurer med överdimensionerade händer och fötter, eller om det är sugkoppar. I ett av fönstren står en pingvin i givakt, en röd krokodil i gympadojor lurar längs en vägg, vid soffgruppen hänger bakluckorna till en Volvo duett med tjocka färglager i ränder, vid trappan finns en bronsbyst av en Medusa-liknande kvinna med långt slingrande hår.
Efterhand kommer verken att bytas ut och ersättas av andra. Samtliga konstverk är till salu. För dem som vill veta mer om det som visas kommer Lena eller Peter gärna och berättar.
– Jag har valt ut konst som väcker tankar. Konsten har så mycket att bidra med, den ställer frågor och kan ge nya perspektiv. Alla ser vi olika saker i den och det är helt okej. Jag hoppas att det här rummet kan medverka till att fler vågar tycka olika och säga sin mening. I slutänden kanske det kan ge bättre resultat och beslut för dem som kommer hit. Om alla tänker likadant är det inte någon som tänker, säger Lena Lyckenvik.
Hon kommer själv att använda Artivity för att träffa sina kunder, men affärsidén är att hyra ut den till små och stora grupper. Tanken är att den kan vara ett komplement i en företagsvärld med allt mindre konst på väggarna, och där allt fler konstföreningar läggs ner.
– Många företag rationaliserar och ett konstverk går inte att räkna hem i pengar, men det kanske kan ge något annat, säger Lena Lyckenvik.
Mer info: artivity.se