Förutsättningarna skiftar. När Mattias Frisk skulle göra skivomslaget till Linköpingsbandet Siberians senaste album, "Through ages of sleep", fick han flera sidor där bandmedlemmarna antecknat sina drömmar under en månad.
– Jag hade helt fria händer att göra något utifrån det, säger Mattias Frisk och visar målningen med en hand som sträcks upp från djupet. Ovanför vattenytan brinner en gård, soldater skymtar som silhuetter och stora insektslika former krälar mellan träden.
Andra gånger är beställningen väldigt tydlig. Vi går bort till den gulblå bilden från Ghosts singel "If you have ghosts", där en vampyrliknande figur i påvehatt står bland taljor och tågvirke på ett skepp.
– Önskemålet var att jag skulle rita Papa Emeritus som Nosferatu, och låna den gula färgen från ett av Pink Floyds omslag. Så det gjorde jag, säger han.
Mattias Frisk arbetar inom olika genrer, men i utställningen "Död & undergång" ligger fokus på hans beställningsjobb till olika metalband. Här finns hela arbetsprocessen, från en snabb första skiss och hur arbetet sedan fortsätter, antingen i datorn, som en traditionell målning eller genom att blanda arbetssätten.
– En oljemålning lever mer, färgen har med kropp och de olika lagren ger struktur åt bilden. En teckning som scannas in och färgläggs digitalt blir lite plattare, men det går snabbare, man kan zooma in svåra partier, ändra färgerna och prova sig fram, säger han.
Många av bilderna bär rakt ner i underjorden, och längre än så. Här regerar mörkret och människan är oftast ansatt av alla helvetets plågor och djävlar. Det som nu finns kvar av henne. Lemlästade kroppar, pentagram och upp och nedvända kors hör till metalgenrens standardrekvisita.
Blir det inte deppigt att vara i den här motivvärlden så mycket?– Inte alls. Jag blir mer deppad av nyheterna. Varje bild på ytterligare ett dödat barn gör ju att det här bara känns banalt. Samtidigt är jag sjukt avtrubbad, att rita dödskallar har varit min vardag så länge, säger han.
Vad gillar du bäst med ditt jobb?– Att spåna idéer. Samtidigt kan det vara skönt att sätta sig en hel dag och arbeta med en teckning, lyssna på en ljudbok eller en podd. Mycket av det jag gör är ju ett hantverk.
Hur ser konkurrensen ut?– Den är global. Det kan vara tufft att tävla om jobb när skattesatserna i andra länder skiljer sig så mycket från de svenska. Jag har gjort omslag för ett indiskt metalband, Kryptos, och grupper från USA, Finland och Tyskland. Samtidigt jobbar jag med många lokala grupper. Då är det smidigare, de kommer till min ateljé och så diskuterar vi idéer över en kopp kaffe.