Boken har nyligen lämnat tryckpressarna med Linköpingsförlaget Dibb (Där idéer blir böcker) och Westman-Wernerska stiftelsen i ryggen.
Lars Danielsson, som tidigare givit ut "En enkel biljett till Sverige", där han berättade om den invandring som skedde under sista delen av 1940-talet och en bit in på 50-talet då cirka 400 italienska familjer bosatte sig i Linköping för att ta jobb på Saab, uppger att materialet till boken om Biltema låg klart redan hösten 2019, men att tryckningen kom att försenas delvis på grund av utbrottet av covid-19.
– Men nu är den äntligen här. Jag hoppas att många kommer att uppskatta innehållet. Jag tycker att berättelsen om Sten-Åke Lindholm och Biltema är ett viktigt tidsdokument för såväl Linköping som för övriga Sverige. Det ger en bild av en sann entreprenör och hur han och hans familj och övriga nära medarbetare hjälpte till att skapa det som kom att växa fram som ett av Sveriges mest framgångsrika företag.
Läsaren tas med från starten 1963 och vidare genom en rad viktiga händelser och avgörande steg. Ett sådant var den första butiken i en sliten källarlokal på Vistvägen i stadsdelen Majelden som rustades upp.
Viktiga årtal för Biltemas utveckling omnämns vidare av Lars Danielsson som plockar fram två av dem, 1965 då obligatorisk besiktning infördes i Sverige vilket ledde till en ökad efterfrågan på reservdelar från bilverkstäder och privata hemmafixare.
Omläggningen från vänstertrafik till högertrafik 1967 blev också en rejäl språngbräda för Biltema då privatbilisterna själva fick stå för bytet av vänsterasymmetriska stålkastare till högerasymmetriska.
Lars Danielsson menar i ett avsnitt i boken att det inte går att låta bli att göra jämförelsen mellan Sten-Åke Lindholms Biltema och Ingvar Kamprads Ikea, det vill säga idén om att börja med två tomma händer och bygga en jättekoncern.
Han påtalar vidare att han inte gör några anspråk på att presentera hela bilden av Biltema, utan att berättelsens fokus ligger på de tidiga åren i Linköping.
Johan Hagesund, förläggare och redaktör på Dibb, berättar att boken har tryckts i 1 500 exemplar och att den sedan en tid finns ute i handeln.
– Den kommer säkerligen att värdesättas av många, kanske särskilt av de som är intresserade av företagande och entreprenörskap. Och givetvis de som gillar bilar.