Med blick för det övergivna

Övergivna platser-fotografen Jan Jörnmark är en av gästerna på det nysatsande Humanistdygnet i Linköping 19-20 april. Vi ringde honom i hemstaden Göteborg.

Foto:

Linköping2013-04-13 08:00

Ni har säkert sett Jan Jörnmarks vemodiga, dröjande foton av trasiga hyreshus i gamla bruksorter, nedlagda fabriker, övergivna simhallar och motorbanor, platser som tiden och den digitala revolutionen har sprungit ifrån.

Övergivna platser har blivit en hel, internationell fotogenre. Själv ramlade Jan Jörnmark in på sådana internationella fotosajter i slutet av 1990-talet. Men det var en sommarresa i hans hemlän Värmland och en nedlagd folkpark där som kickade igång honom. Bildintresserad hade han varit sen barnsben, och den digitala fototeknikens möjligheter passade honom bra.

Men det som gör Jan Jörnmark unik i genren är att han också är docent i ekonomisk historia. Hans texter är lika viktiga som bilderna. Och han skriver spänstigt, enkelt och kunnigt. Hittills har det blivit fyra böcker, en om Östeuropa, två om Sverige och en om Detroit.

Senast han ställde ut och höll föreläsning i Östergötland var på Neva Books i Rimforsa i höstas. Då var det många som blev särskilt gripna av hans berättelse från Detroit i USA.

– Ja, Detroit är den mest sönderfallande staden i världen, säger Jan Jörnmark, 1950 hade staden 2 miljoner invånare, nu är det 700 000. Och det är de resurssvaga som är kvar, av de vuxna är 47 procent funktionella analfabeter. 47 procent!

Är det bilindustrins kris som ligger bakom?

– Nej, inte bara, förklarar Jan, det finns TRE huvudskäl.

Han räknar upp dem:

1. Stadsutspridningen. Motorvägar och villaområden bredde ut sig allt mer. Kvar i centrum blev stora, fina byggnader, men medelklassen flyttade ut till villaförorterna. I centrum sjönk hyrorna och dit flyttade de resurssvaga. Centrum förföll.

2. De stora migrationerna. I USA var det de svarta som flyttade från södern och norrut till det gamla industribältet, ofta till lågbetalda jobb i servicesektorn. De med låg inkomst och låg utbildning blev hänvisade till centrum där hyrorna var låga. Segregationen ökade, rasmotsättningar och våld följde och både vit och svart medelklass fick ännu fler skäl att fly.

3. Globaliseringen. Från 1970 mötte bilindustrin hårdare internationell konkurrens, plötsligt kom det "små, löjliga japanska bilar".

– De här tre faktorerna sammantaget blev för mycket, medan motorvägarna bredde ut sig kollapsade stan, säger Jan Jörnmark.

Lägg märke till vad som kommer först – stadsbyggnad och segregation. Globaliseringen och industrikrisen kommer först på tredje plats.

Vi ser ju sådana tendenser i Sverige också, eller hur?

– Ja, herregud! utbrister Jan Jörnmark. Tag bara Göteborg där jag bor, här har det accelererat de senaste 20 åren. Jag leder ett forskningsprojekt som startade i somras och vi ser det tydligt.

Jan Jörnmark kommer att ställa ut sina foton på Östergötlands museum under Humanistdyngnet 19-20 april. Han föreläser i Hagdahls kök lördag kl 14.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!