Hur fastnade du för genren ”schlagers och kupletter från mitten av 1900-talet?”
– Mamma och pappa lyssnade mycket Povel Ramel och HasseåTage och intresset smittade. I början av tonåren såg jag en föreställning om Zarah Leander och kände att hennes röst, ja hela hennes liv verkade spännande.
Men en häcklare som revykungen Karl Gerhard. Är inte han svår att ta till sig i dag? Hans måltavlor är för längesen borta.
– Hans texter håller så hög nivå, så det blir aldrig omodernt. Naturligtvis måste man hjälpa publiken lite på traven, berätta om de strömningar som fanns i samhället före och efter andra världskriget. Och kanske också något om dem som Karl Gerhard angrep.
Vilka andra artister finns så att säga med i programmet?
– Jag tycker väldigt mycket om Brita Borg. Hjördis Pettersson var en underbar komedienne. Man kan förstås inte heller gå förbi Ernst Rolf.
Du klär dig flott, gärna i frack. Vore det opassande att sjunga kupletter i jeans och t-shirt?
– Ja, det tycker jag. Under den här epoken förväntade sig publiken att artisterna skulle vara uppklädda. Det gäller även för mig.
Du lär ha fått en sånglektion av självaste Birgit Nilsson i unga år...
– Det var ett tv-program som uppfyllde barns lite ovanliga önskningar. Hon gav mig rådet att inte stå och vara rädd på scenen eftersom det gör publiken nervös. Inslaget finns att se på Youtube, jag var 13 år och hette Mattias Nilsson på tiden.
Vilken är den bästa kupletten från förra seklet?
– Karl Gerhards ”Den ökända hästen från Troja” för att den är så starkt kritiserar Nazi-Tyskland men även svensk dubbelmoral under andra världskriget.
"Ett sekel av revyer" ges på Sagateatern i Linköping kl 16.