Spelutvecklare, 2D-grafiker och nu pristagare. Magdalena Annell kunde inte tro sina öron när hon fick East Sweden Games (ESG) årliga stipendium för inkludering inom spelbranschen. Magdalena prisades för initiativet Equal Play som hon var med och grundade. Initiativet står för jämställdhet inom spelbranschen. De hjälper företag inom tech och spelbranschen med inkludering. Där har hon jobbat för lika rättigheter i spelvärlden oavsett kön, etnicitet och funktionsvariation.
– Plötsligt kom ett telefonsamtal med bra vibbar och dagen blev genast bättre. Jag har inte riktigt smält det än, säger hon.
Under telefonsamtalet fick hon även reda på att hon tilldelats stipendiumet på grund av sitt sociala engagemang. Magdalena som varit med länge har bidragit med god stämning inom spelbranschen. Hon har varit en drivande kraft när det kommer till att bilda gemenskap, trots pandemin som varit.
– Jag hjälpte till med att hålla co-working spacet levande. Det var svårt att få ut folk efter covid, säger hon.
Magdalena som är uppvuxen i Ljungsbro började utveckla spel redan när hon var liten. Då ritade hon teckningar som hon sedan klistrade ihop för att skapa en berättelse. Magdalenas tankar på att bli spelutvecklare avtog under hennes skoltid. Det var inte förrän efter gymnasiet gnistan för yrket kom tillbaka. Efter att ha provat flera högskoleutbildningar landade hon till slut i Skövde där hon tog examen. När studierna var avklarade återvände hon hem till Östergötland. Där var hon med och grundade Lutra Interactive. I företaget har hon sträckt ut en hand till de som behövt de och ger alla en möjlighet. Målet är att hjälpa folk att känna tillhörighet. Som kvinna i en värld med mestadels män menar hon att man måste slå sig fram för att bli hörd.
– Jag som kvinna, lesbisk och handikappad måste slåss för vår sak. Det är lätt att bli nertryckt, framförallt som kvinna i branschen, säger Magdalena.
För Magdalena kändes det extra skönt med uppskattning. Förra året var svårt för henne då hon förlorade fyra familjemedlemmar. Hon har även över en period bråkats med en kronisk mag- och tarmsjukdom som gjort arbetslivet jobbigt. Sjukdomen ledde till att hon fick dra ner på tempot och stiga ner från sin ledarroll på Lutra och pausa Equal Play.
– Det har varit mycket begravningar, sorg och misär. Det var välbehövligt att känna sig uppskattad trots allt som hänt, säger hon.
Förgående år var 44 procent av anställningarna i spelvärlden kvinnor. Det är en märkvärd ökning från 2022 där 26 procent kvinnor anställdes. Magdalena tror att det beror på att könsdiskriminering på spelföretag har börjat tas på allvar. Ett annat skäl är att fler kvinnor jobbar i ledningsgrupper på spelföretag vilket i sin tur underlättar i anställning av andra kvinnliga arbetare menar Magdalena.
– Många känner att de går in i en 'boys club'. Det kan vara skönare att gå in i ett företag där det finns andra som en själv.
Magdalena planerar att komma igång med Equal Play igen efter den turbulenta perioden. Gällande kvinnor i branschen spår hon en ljus framtid. Med fler anställda kvinnor i branschen och i ledande roller tror hon att det kommer gå uppåt härifrån.
– Riktningen rör sig åt rätt håll. Kan vi hålla den här kursen med jämställdhet så kan vi komma fram rätt bra, säger hon.