Årets klassiska konsert
I Östergötland är vi bortskämda med klassiska konserter på hög nivå. Jag tänker på Norrköpings symfoniorkester, Östgötamusiken, Vadstena-Akademiens förtjänstfulla beställningar av nyskriven opera och den återkommande veckolånga festivalen Östergötlands Musikdagar. Men den klassiska konsert som sticker ut för mig under 2024 är Vadstena-Akademiens uppsättning av Gluntarne på Vadstena Gamla Teater. Att få sitta i denna anrika lokal och ta del av Gustav Johansson (bas), David Risbergs (baryton) och Ludvig Nilssons (piano) tolkning av 1800-talsklassikern var synnerligen en ynnest. Tyvärr sattes den bara upp en handfull gånger under den lummiga midsommarhelgen, men jag håller alla tummar jag har för en återkomst under 2025.
Årets teateruppsättning
Tyvärr måste jag säga att Östgötateaterns uppsättningar av den egenskrivna Superkontoret och Shakespeares Titus Andronicus inte föll mig i smaken. Ambitionen att "provocera" och "chocka" med lössnoppar, pruttar och flaskbottenglasögon kändes inte så... 2024. Däremot lyckades Östgötateaterns ungdomsscen, Ung Scen Öst, chocka mig med teatern Världens lataste pojke. En drömsk, pastellig och lite galen uppsättning. Visst, den hade kunnat vara lite kortare men grundpremissen och estetiken bär jag med mig fortfarande.
Årets musikal
Beetlejuice, Beetlejuice, Beetlejuice. Hyllningarna till Östgötateaterns uppsättning av Beetlejuice har varit många men det har också varit välförtjänt. Sången, skådespeleriet, scenografin, koreografin - allt med produktionen var otroligt proffsigt och alla som arbetade med föreställningen ska ha en stor eloge. Det är den bästa föreställningen jag någonsin sett på Stora Teatern i Linköping.
En silvermedalj vill jag även ge till eldsjälarna på Ydre Kulturcentrum och deras uppsättning av Familjen Addams i Österbymo. Att man kan göra något så storslaget på ideell basis är otroligt.
Årets skratt
I mars kom Jonatan Unge till Linköping med sin första soloföreställning och levererade precis det som publiken förväntade sig av den som många kallar Sveriges roligaste man - absurditeter och skratt i kubik. Skratt blev det gjorde även när Nour El-Refai sa "skämt i ca 75 minuter" under hösten. Men kanske att årets högsta skratt kom när Sigge Eklund gjorde ett hysteriskt roligt segment under Alex & Sigges livepodd på Konsert & Kongress. Publiken i det närmaste skrek av skratt.
Årets poesi
För nästan precis ett år sedan trendspanade Caroline Ringskog Ferrada-Noli i kulturpodden En varg söker en pod att 2024 skulle bli året för poesins återkomst. Och så blev det - åtminstone för mig. En av poesihöjdpunkterna var en kultursalong på Babettes med uppläsningar av poeterna Elis Montverde Burrau, Daniel Boyacioglu och Aya Kanbar. Men jag måste ändå säga att Linköpingssonen Bruno K. Öijers första diktsamling på tio år, Växla ringar med mörkret, samt uppläsningen i Crusellhallen smällde allra högst. Caroline Ringskog Ferrada-Noli å sin sida hoppade på trenden själv och släppte diktsamlingen Den förlorade sonen.
Årets konstverk
Linköpings konsthall Passagen fick finbesök i våras med en Andy Warhol-utställning. Visst, det var kanske mer en utställning om konstnären och hans inverkan på konsten än mängder av originalverk, men ändå en fin utställning. Men jag måste säga att konstverket jag tyckte mest om under hela året var Lunnevadseleven Lisa Elverhøis oljeporträtt Dans som ställdes ut både på stadsbiblioteket och på Galleri Magnifik. Verket har en sorts virvlande effekt som återfinns i bakgrunden, klänningen och inte minst i kvinnans page. Bravo!
Årets Lars Winnerbäck
Ja, jag håller med. Lite överdrivet att ha en egen kategori för Lars Winnerbäck, men det är för att det är svårt för övriga artister att konkurrera med honom här på hemmaplan. Tre östgötaspelningar blev det för Lasse under året. En blöt spelning på Stångebro, en tät spelning på Flygeln i Norrköping och en intim spelning i samband med utdelandet av Nyponpriset på Konsert & Kongress. Men spelningen i Norrköping var ändå speciell på något sätt; en klubbspelning med ungefär 1500 inbitna fans med en show som egentligen var anpassad för det tiodubbla. Det blev allsång i närmare tre svettiga timmar och stämningen var i det närmaste elektrisk.
Årets pop
Jag kom in med noll förväntningar och kanske var det därför El Perro Del Mar knockade mig i våras. Konserten i den gamla baptistiska kyrksalen på Babettes var som en storslagen, elektronisk och suggestiv begravningsmässa. En konsert som på något sätt lever kvar i mig, även så här åtta månader senare.
Årets rock
Rockfestivalen Festival of the Midnight Sun på Skyltenområdet fortsätter att locka högkvalitativa band till Östergötland. Ett av dessa band var MaidaVale, frontade av sångerskan Matilda Roth från Kisa, och det blev en av årets bästa konserter. I en timme marinerades Skylten av batikfärger när bandet bjöd på en fantastisk psykedelisk rock.
Årets östgötska kultureldsjäl
Här finns det förstås mängder av personer att nämna, men om jag ska peka ut en person så måste jag säga Anders Carlborg och arbetet han gjort med dokumentärfilmen ÖS - Historien om Linköping Hardcore. I 22 år hade idén funnits där och 2021 gjorde Anders Carlborg slag i sak, sa upp sig och "levde på nudlar" för att kunna arbeta med filmen heltid med filmen - utan att kunna ta ut en krona i lön. I maj hade den proffsiga filmen premiär på Skylten och det är svårt att säga annat än att Anders Carlborg gjort en kulturgärning. Lika mycket för de hårt tatuerade killarna med tårar i ögonen på premiärvisningen, som för de som är allmänt intresserade av Linköpings kulturhistoria.
2025 då? Än har inte särskilt mycket annonserats ut, men det finns flera saker att se fram emot. Bland annat kommer Thåström till Saab Arena (7 februari) och Östgötateaterns spännande samarbete med Östgötamusiken i musikteaterföreställningen Die Leander (premiär 15 februari). Men kanske är Ghosts första spelning i Linköping på nio år är det som smäller allra högst. Oavsett vad så hoppas och tror jag att 2025 kommer bli ett lika bra kulturår som 2024 har varit.
Till sist vill jag skicka ut kärlek till alla kulturarrangörer och eldsjälar där ute i stort och smått - till alla jag hyllat och kritiserat - tack för ert engagemang för kulturen i vårt län under året. Vi ses i salongerna, framför scenerna och i kulisserna även nästa år. Gott nytt år!