Hon växte upp på landet utanför Linköping med stora planer på att utbilda sig till psykolog eller jurist. Men det var bara en liten grej Anna Linnéa Ström ville testa innan hon påbörjade karriären.
– Jag ville sjunga. Så jag flyttade till Dalarna för att sjunga på en folkhögskola i ett år. Det var lite jobbigt för nästan alla mina klasskamrater hade föräldrar som hållit på med musik i hela sina liv. Det gjorde att jag kände mig lite ensam och oerfaren, minns hon tillbaka.
Men talang, det hade hon. Läraren på Folkhögskolan tyckte därför att hon skulle börja sjunga opera.
– Det gjorde mig nyfiken så jag började att sjunga klassisk musik. Sen fortsatte det vidare och jag pluggade en sånglinje i Härnösand i två år innan det blev musikhögskolan i Odense och sedan en flytt till Göteborg för att ta en master på operahögskolan där, säger Anna.
Kärleken till att skriva och sjunga visor har hela tiden funnits med vid sidan av den klassiska musiken.
– När all teknik och precision övats och dagens arbetspass på skolan var slut så kunde jag slappna av med visorna, säger Anna.
Det hela mynnade ut i ett vis-album som släpptes 2018. Med albumet ”Ljus, lova ljus” vann hon Dansk Musikerforbunds Entreprenørskabspris.
– Det vore jättebra om jag var en sådan som ville skriva popmusik och göra hits. Det vore lättare att sjunga på engelska för att på det sättet nå ut till större publik. Men jag tycker så mycket om visorna där jag får sätta ihop meningsfulla texter och sedan låta texten och musiken finna varandra och få leva sitt liv tillsammans, säger hon.
Kärleken till att sjunga visor har nu genererat ytterligare ett visalbum. "Förgänglig" släpptes den 8 november och består av tio visor.
– Jag har varit lite mer vågad nu, både vad gäller melodier och text. Det är nog lite mer tyngd i det här albumet än det förra, säger Anna och fortsätter:
– Det låter lite klyschigt men min pappa dog 2018 och jag har aldrig gillat gravstenen. Jag hittar ingenting där på något sätt, men jag upplever att han kan vara med mig i visorna. Albumet handlar inte om min pappa rent konkret, men att vara i den världen av sorg, ljus, liv och minnen har gett mig mycket mer än gravstenen där man kan sätta en blomma.
Vad vill du att lyssnarna ska känna när de lyssnar på visorna?
– Det är jätteviktigt för mig att jag kan beröra, oavsett vad man själv hittar i visorna. Jag vill förmedla ett intryck, som jag uttrycker och som sedan förhoppningsvis lämnar ett avtryck hos den som lyssnar.
I framtiden drömmer Anna om större projekt och att fortsätta skapa ännu mer både klassisk musik och visor.
– Jag skulle vilja ägna mig mycket mer åt det här och att landa i det och finna ett lugn. Jag vill spela in mer musik och få till ett flow – det är väl det som många musiker drömmer om. Jag drömmer även om att göra mer opera så att jag får med teaterbiten också, säger Anna.
Det nya albumet firas med en releasekonsert den 12 november i Ale kulturrum, där Anna och hennes familj numera är bosatt. Därefter väntar konserter både i Stockholm och i Göteborg.
– Det känns jättespännande, och jag ser fram emot att spela på min riktiga hemmaplan kring Linköping i framtiden också. Jag har sjungit en hel del i kyrkor runtomkring i Östergötland och det vore så fint att komma tillbaka och att ta med mig visorna dit också, säger Anna.
Projektet med "Förgänglig" har Anna gjort tillsammans med Erland Westerström, Gustaf Malmsten och Ingrid Ström.