Lena Andersson analyserar kÀrleken

Hennes bok "EgenmÀktigt förfarande" hyllas av bÄde kritiker och lÀsare. Alla vill höra Lena Andersson berÀtta mer om kÀrlekshistorien mellan Ester Nilsson och Hugo Rask. PÄ mÄndag kommer hon till Linköping och stadsbiblioteket.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

LINKÖPING2014-02-22 10:00

Lena Andersson Àr för mig sjÀlva sinnebilden av en skarp, vass och intellektuell mÀnniska. Hennes kolumner i DN innehÄller alltid kloka analyser och smarta filosofiska resonemang.

Det Àr inte utan en viss nervositet som jag ringer upp henne pÄ avtalad tid. Men i andra Ànden möts jag av en varm röst och en ovÀntat fantastisk telefonpratare.

– Ja, jag tycker telefon Ă€r ganska underbart. Jag har tillbringat mĂ„nga timmar i telefon i mitt liv. Ibland Ă€r det bĂ€ttre Ă€n att trĂ€ffas, man kan ha vĂ€ldigt effektiva samtal i telefon. Dessutom kan man stryka samtidigt....

Under en stor del av intervjun hörs ocksÄ det karakteristiska ÄngstrykjÀrnspyset i bakgrunden. Det lÄter hemtrevligt och tryggt, pÄ nÄt sÀtt.

FramgĂ„ngen med ”EgenmĂ€ktigt förfarande”, hade du anat den?

– Nej, överhuvudtaget inte. Ingen som helst kĂ€nsla. Jag hade mitt vanliga problem; vill de ge ut det hĂ€r eller inte. Sen fick jag lite indikationer under vĂ„ren nĂ€r manuset gick runt pĂ„ förlaget och folk ville lĂ€sa fast de inte behövde. DĂ„ tĂ€nkte jag att det blir inte katastrof i alla fall.

NÀr började du förstÄ att det var mer Àn sÄ?

– NĂ€r den kom ut i augusti och snabbt började leva sitt eget liv. Jag har fortfarande svĂ„rt att förstĂ„ att det kunde hĂ€nda med den hĂ€r boken. Det Ă€r fantastiskt roligt att det funkade sĂ„ vĂ€l att skriva om kĂ€rlek pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet.

Varför skrev du den?

– SvĂ„rt frĂ„ga. Jag har lĂ€nge tĂ€nkt skriva en bok om den hĂ€r sortens relation. Jag har Ă€gnat mycket tid Ă„t att fundera över vad som hĂ€nder, varför det blir som det blir, varför det Ă€r vanligt. PĂ„ nĂ„got sĂ€tt har det blivit sĂ„ att jag skrivit andra böcker under tiden, i vĂ€ntan pĂ„ att kunna orka formulera det dĂ€r med precision.

Varför tror du att den tilltalar sÄ mÄnga?

– Ja, det gör den ju faktiskt. Jag fĂ„r vĂ€ldig respons nĂ€r jag Ă€r ute och pratar. Jag kan vĂ€l bara gĂ„ pĂ„ det de sĂ€ger, att de blir intresserad av mötet mellan Hugo och Ester. Det Ă€r tankeframkallande, man fĂ„r en massa funderingar. Det verkar som om mĂ„nga kĂ€nner igen sig, men igenkĂ€nning i sig Ă€r ju ingen garanti för att man gillar det man lĂ€ser.

– Men man kan fĂ„ syn pĂ„ nĂ„gonting nĂ€r man fĂ„r nĂ„gon annans blick pĂ„ det man vagt varit i nĂ€rheten av. Eftersom jag har Ă€gnat mycket tid Ă„t att försöka förstĂ„ och formulera detta, sĂ„ Ă€r det vĂ€l klart att jag kanske nĂ„r nĂ„got lĂ€ngre i analysen Ă€n den som kĂ€nde det men inte fĂ€ste lika stor vikt vid det. Och dĂ€r kanske det hĂ€nder nĂ„t, att man förstĂ„r nĂ„nting om sig sjĂ€lv eller andra.

Varför vill du gÄ sÄ lÄngt i din analys av Esters och Hugos relation? Vad Àr det som driver dig?

– Det Ă€r sĂ„ jag gör, vad det Ă€n handlar om. Tar jag mig an nĂ„gonting sĂ„ gĂ„r jag ner i analysen: vad Ă€r det som hĂ€nder? Det Ă€r sjĂ€lva skĂ€let till att skriva om det för mig. Att med sprĂ„ket bĂ€nda upp det obegripliga och försöka frilĂ€gga nĂ„n sorts klarhet.

FrÄgar folk dig om kÀrleksrÄd?

– (Skratt) Nej, det har faktiskt inte hĂ€nt en enda gĂ„ng. De tror att jag Ă€r Ester, sĂ„ de tycker nog inte att jag Ă€r sĂ„ lĂ€mpad.

Hur mycket Lena Andersson finns det i Ester?

– Fiktion för mig Ă€r verkligen fiktion. Ingen mĂ€nniska Ă€r ju de dĂ€r svarta bokstĂ€verna pĂ„ pappret. Men det Ă€r klart att hon har lĂ„nat vissa sĂ€tt att tĂ€nka och förhĂ„lla sig till vĂ€rlden. Efter ett tag drivs Ester inte lĂ€ngre av att fĂ„ Hugo utan av att förstĂ„ vad som hĂ€nde. Det Ă€r ocksĂ„ min drivkraft i boken. DĂ€r har hon och jag mĂ„nga likheter. Jag har ocksĂ„ Ă€gnat mig mycket Ă„t att försöka förstĂ„ sĂ„dana hĂ€r kĂ€rleksrelationer som inte har gĂ„tt sĂ„ som jag tyckte att de borde gĂ„tt.

– Nej, men han Ă€r en slags sammanstĂ€llning av olika mĂ€nniskor som finns. Även jag finns med, faktiskt.

– Jag kan bara sĂ€ga det jag har sagt – fiktion Ă€r fiktion. Det kanske Ă€r sĂ„ att jag har lyckats skriva om en typ som finns. MĂ€nniskor Ă€r inte sĂ„ olika som vi gĂ€rna vill tro. Ibland undrar jag om vi har nĂ„gra personligheter överhuvudtaget, eller om vi bara Ă€r typer. Det Ă€r vĂ€l nĂ„n sorts narcissistisk typ jag har lyckats pricka in hĂ€r dĂ„, antar jag.

–Jo, om man utgĂ„r ifrĂ„n att författaren alltid skriver sĂ„ dĂ€r rakt av vad man varit med om. Men det Ă€r ju inte alls sĂ€kert att man gör det. Det Ă€r inte riktigt sĂ„ skrivandet ser ut, tycker jag.

Du Àr ofta ute och pratar om din bok. PÄ mÄndag Àr det Linköpings tur. Tycker du att det Àr kul eller mest ett nödvÀndigt ont?

– Det Ă€r lite jobbigt med resorna förstĂ„s. Men nĂ€r jag stĂ„r dĂ€r och sĂ€rskilt nĂ€r publiken Ă€r vĂ€lvillig och responderar bra, dĂ„ Ă€r det roligt. Det Ă€r alltid spĂ€nnande att fĂ„ höra lĂ€sarnas reaktioner. Jag lĂ€r mig faktiskt en del om min bok av lĂ€sarna, som jag kan ta med mig till nĂ€sta prat. Hela tiden kommer jag pĂ„ nĂ„t nytt eller ser nĂ„t nytt genom dem. Boken Ă€r ju inte min lĂ€ngre, den Ă€r ju lĂ€sarnas. Folk pratar fritt bĂ„de om den och det de tror Ă€r verkligheten Det Ă€r ju inget jag kan styra. Det Ă€r ju fantastiskt att böcker kan leva dĂ€rute i vĂ€rlden, ett tag i alla fall.

Du fÄr mycket beröm för ditt sprÄk. Hur viktigt Àr sprÄket nÀr man ska berÀtta en historia?

– Det Ă€r helt avgörande. Det Ă€r dĂ€rför det tar tid att skriva, för att sprĂ„ket Ă€r bĂ€rare av bĂ„de form och innehĂ„ll. För mig Ă€r sprĂ„ket nĂ€stan alltihop. Det betyder inte att jag skulle göra en bok som bara handlar om sprĂ„k men det finns ingen berĂ€ttelse som tĂ„l ett dĂ„ligt sprĂ„k.

Hur arbetar du med sprÄket?

– Det Ă€r gnugga, knĂ„da, om och om igen. Jag Ă€r vĂ€ldigt noga med att lyssna pĂ„ rytmen.

LÀser du högt för dig sjÀlv?

– Nej, jag lĂ€ser tyst dĂ€rför att jag tĂ€nker att lĂ€saren kommer att lĂ€sa tyst. Jag skriver om och skriver om – att skriva om för mig Ă€r att lĂ€sa texten hela tiden. KĂ€nner jag minsta obehag tar jag bort eller jobbar om. SĂ„ hĂ„ller jag pĂ„ tills bokstĂ€verna Ă€r pĂ„ plats och orden Ă€r dĂ€r de ska stĂ„.

– Jag tĂ€nker inte ut sĂ„ mycket innan, det gĂ€ller Ă€ven nĂ€r jag skriver artiklar. Jag vet inte riktigt var jag ska hamna – det Ă€r skrivandet som Ă€r tankeprocessen och arbetsprocessen.

SĂ„ du visste inte hur ”EgenmĂ€ktigt förfarande” skulle sluta, heller?

– Nej. Jag visste vĂ€l att det inte skulle gĂ„ bra, i konventionell mening. Men jag visste inte pĂ„ vilket sĂ€tt det inte skulle gĂ„ bra.

Skriver du pÄ nÄgon ny bok?

– Ja, jag skriver pĂ„ en fortsĂ€ttning om Ester. Hon kommer faktiskt att vara i Linköping vid ett tillfĂ€lle, men bara som hastigast


– Jag Ă€r inte riktigt klar med temat, kĂ€nde jag. Det finns en aspekt till som jag vill skriva om och diskutera. Hugo och Ester fĂ„r aldrig till det. Men det finns ju relationer som faktiskt blir, dĂ€r det Ă€ndĂ„ finns hinder i form av en tredje part.

Men Hugo Àr inte med i den?

– Nej, inte annat Ă€n som ett slags minne. En erfarenhet som hon borde lĂ€ra sig av, och tycker att hon lĂ€rt sig av men Ă€ndĂ„ inte vill lĂ„ta sig nedslĂ„s av. SĂ„ kan man vĂ€l sĂ€ga.

Skönt att hon reser sig


– Ja, haha... men hon lĂ€r sig inte. Men om man lĂ€rde sig skulle man ju fĂ„ sĂ„ trĂ„kigt i livet.

Hur gick det med strykningen, förresten?

– TvĂ„ blusar, hann jag med. Det Ă€r bra. Jag anvĂ€nder alltid skjorta eller blus, sĂ„ det blir mycket strykning. Dessutom hann jag diska lite och plocka undan i köket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!