– Jag blev väldigt glad och överraskad. Priset är ett fint bevis på att någon tycker att man gjort någonting bra, säger Staffan Mårtensson.
Han är på väg till jobbet man har tagit vägen förbi tvättstugan för att boka tvättid när vi pratar i telefon.
Staffan Mårtensson bor på Söder i Stockholm, men är uppvuxen i Berga, Linköping. Han är anställd av Kungliga operans orkester, Hovkapellet, men är också aktiv som solist och kammarmusiker.
Förutom det utbildar han sig till dirigent, och är mitt i arbetet med att förbereda sin examenskonsert. 19 maj framför han en konsert med musik av Brahms och Bartók tillsammans med Norrköpings symfoniorkester i De Geer-hallen.
– Jag har hållit på med musikaliskt ledarskap på olika sätt under hela min karriär. Det började redan i Linköping med olika jazzgrupper. För 5–6 år sedan kände jag att jag ville uttrycka mig på ett annat sätt. Jag var solist under en konsert och upplevde plötsligt att musiken var i kroppen på något vis. Det ville jag ta vidare, säger han.
Gör dirigerandet att du ser annorlunda på solistrollen?
– Ja, på hela musikerrollen, även om rollerna går in i varandra. Det har gett mig fördjupat mitt intresse för musiken och ställt mig inför nya frågeställningar, som hur ett ledarskap ska vara.
Staffan Mårtensson har, som nämnts, ett stort och varmt intresse för jazz. Förra året kom albumet ”Stockholm Chamber Jazz” där han – tillsammans med pianisten Lennart Simonsson och basisten Jan Adefelt – plockar fram sin känsla för improvisation.
– Jazzskivan var efterlängtad, det var en härlig satsning. Jazzen har så mycket frihet, samtidigt som gränserna är tydliga. Man brukar ju säga att friheten växer med sina begränsningar, och precis så är det. Total frihet kan verka hämmande. Och så gillar jag svänget!
Programmet för Östergötlands musikdagar i sommar är klart, och Staffan Mårtensson ska snart lämna materialet till tryckeriet. Tidpunkten brukar vara i början av augusti.
Vilka som medverkar vill han inte avslöja, men ger ändå några vinkar om vad som är på gång.
– Det blir en del jubilarer. I år är det 150 år sedan Carl Jonas Love Almqvist dog och det ska vi uppmärksamma. Det är även 100 år sedan tonsättaren Karl-Birger Blomdahl föddes. Det blir så klart också en hyllning till Otto Freudenthal, musikdagarnas grundare, som dog i vintras, säger Staffan Mårtensson.