Under sin bildningsresa i Neapel träffade Germund Ludvig Cederhielm sitt livs kärlek. Han tog med sig henne hem och bestämde sig för att bygga henne ett vackert slott på en plats utvald med omsorg. Konstruktionen påbörjades år 1791 och stod färdigt vid sekelskiftet. Men innan slottet hann bli klart dog hon och till minnet av henne kom Germund att tillverka ett marmormonument i slottsträdgården med orden: Oöde, till minnet av en vän.
Han förblev ogift resten av sitt liv och när han dog ärvde kusinen Evert Von Salza egendomen. Tack vare hans musikintresse upptäcktes rotundans fantastiska akustiska egenskaper och ett konsertliv främjades inom slottets väggar.
Detta berättar Grete Lindqvist utanför entrén till Bjärka-Säbys nya slott.
– Germund tog mycket inspiration från sin bildningsresa när han byggde slottet. Förebilden till rotundan är exempelvis ett antikt tempel i Rom som heter Pantheon. Det är elva meter högt i tak, så det blir en väldigt fin akustik där inne, säger Grete, som är arrangör på slottet.
Platsens skönhet, musik och historia lockade henne dit för tretton år sedan och sedan dess har hon hållit i slottets sommarprogram.
– Jag är så tacksam för att jag har fått bli arrangör här. Det är underbart att få skänka andra omsorg genom musik; man mår bra av att lyssna på musik, speciellt i oroliga tider. Men mycket handlar också om själva platsen för mig.
– Slottet är ett fantastiskt arv till oss. Allting är dessutom intakt, alla möbler, all interiör, alla porträtt. Man har hållit efter och bevarat allt det ursprungliga. Så den här platsen är väldigt betydelsefull och viktigt för mig att få förvalta och förvara, säger Grete.
Grete arrangerar klassiska konserter på slottet och har skapat ett sommarprogram som gästas av flera olika lokala musiker.
– Jag har ansvar för all musik som framträds och har även kontakt med musikerna. Många av dem hör av sig redan efter jul och vill boka in sig på sommarprogrammet. Flera vill komma tillbaka också för att de uppskattar lokalerna så mycket, säger Grete.
Bland annat så kommer AGA-trion spela musik av J. Brahms och C. oR. Schumann den 18 juli; Gunnar Cedersund framträder musik av Chopin, Bach och Beethoven den 25 Juli; Veronica Johansson och Daniel Byström framför andliga sånger den 1 augusti; och Mariane Länne Persson och Torbjörn Köhl kommer spela folkliga koraler och medeltida ballader den 8 augusti.
– Det här är en andlig plats och musiken måste vara kopplad till det, så vilken musik som helst är inte lämplig här – utan det du har i ditt hjärta det förmedlar du i musiken och det måste vara i samklang med den anda som finns här.
Finns det några utmaningar med att arrangera konserter här?
– Det är verkligen en glädje för mig att få göra mitt arbete och det är lätt att sätta ihop ett sommarprogram eftersom många av musikerna hör av sig till mig. Men en utmaning är väl att få variation på musiken som spelas.
– Många vet heller inte om att det hålls konserter på slottet, men nu har vi åtminstone en hemsida som vi kan nå ut till andra med. Sedan är allting självfinansierat, så jag kan ju inte erbjuda stora gager som musiker kan få på andra håll, utan det är entré avgifterna som går till alla framträdande. Utöver det är det mycket ideellt arbete. Men allting handlar inte bara om pengar, säger Grete.
– Det handlar om musiken och glädjen i att ge alla som kommer hit en vacker upplevelse. Det är så fint att se att det betyder någonting för andra. Och de som framträder har lagt ned jättemycket tid och förberedelser för att ge en bra konsert.
Grete blir tårögd och harklar sig.
– Hittills har allting gått runt trots att vi har en så låg entréavgift. Hur många som kommer är lite beroende på vädret. Är det väldigt hett är det inte bra, då vill folk bad eller grilla, och regnar det är ju inte roligt att ta sig hela vägen ut hit, speciellt inte för de som inte har bil.
Har du något favoritminne från en konsert?
– Jag måste nog säga att när Gunnar Cedersunds framförde den romantiska kompositören F. Chopins verk fyra ballader för solopiano är ett av mina favoritminnen. Han har spelat här flera gånger och varje gång blir jag så hänförd. Dessutom älskar jag Chopin. Sen har jag många fina minnen av att få träffa alla människor som jag tycker om och se hur imponerade de blir av slottets interiör.
Vad tycker du om Linköpings musikliv?
– Jag älskar det. På musikdagarna i augusti har jag varit medhjälpare men nu har jag inte haft tid. Jag är också kyrkvärd i Linköpings domkyrka, de är så duktiga där och det hålls många olika konserter i staden. Det är fantastisk musik i hela stiftet, tycker jag. Linköping har ett rikt musikliv.
Varför klassisk musik?
– Det är odödlig musik, skapad av oerhört stora och begåvade kompositörer. Jag tror att vi människor behöver det. Det är musik som ger ro till själen och skapar en sån harmoni att man glömmer bort den inre oron man kan ha ibland. Det finns många negativa saker här i världen men med musiken kan vi glömma bort det för en stund. Dessutom finns det inga ord i den klassiska musiken som man behöver koncentrera sig på utan allt det handlar om är att leva sig in och stänga av allt annat. Det är gott för var och en, säger Grete.
Tycker du att man lyssnar tillräckligt mycket på klassisk musik?
– Nej, jag önskar att man skulle lyssna mycket, mycket mer och att man skulle införa mer musik tidigt i skolan, från och med lågstadiet. Det befrämjar allt lärande. Sedan finns det ju en väldigt bra musikskola här i Linköping. Men framförallt skulle alla barn behöva mycket mer musik. Forskning har ju påvisat att sjunga i kör till exempel befrämjar hälsa och välbefinnande.
Den sista släkten som var privat bosatta på Bjärka-Säbys slott var familjen Ekman, som valde att skänka egendomen till Pingstförsamlingen i Linköping år 1980. Enligt gåvobrevet skulle slottet vara ett andligt och kulturellt centrum med ekumenisk profil, vilket enligt Grete skapar en perfekt miljö för klassiska konserter.