Allt började i Linköping, ute i Slaka. Här växte Ellen Andersson upp i en musikälskande familj där jazzlegendarer som Ella Fitzgerald, Nat King Cole och Joe Pass alltid fanns med som bakgrundsmusik. Även om hon inte alltid vetat att det var just sångerska som hon skulle bli så har intresset för rösten och sången alltid funnits där.
– Mina barndomskompisars föräldrar brukar säga att jag alltid gick runt och sjöng som barn. Men jag tror att jag fick intresset för jazz från pappa, som alltid har lyssnat mycket på jazz hemma. Mina föräldrar tog med mig på Linköping Jazz & Blues Festival när jag var liten och jag tyckte att det var väldigt kul att hänga med dit. Det var liksom ett annat sound som jag inte hade upplevt tidigare. Jag minns att jag tyckte att jazzfestivalen var asnice när jag var liten. Synd att den inte finns kvar, säger Ellen Andersson när vi möter henne för en kaffe i Linköping.
Efter musikklasser och musikgymnasium på Folkungaskolan så började hennes kompisar att plugga "vanliga" utbildningar, men för Ellen var det jazzen som gällde. Först blev det ett års jazzstudier på Sommenbygdens Folkhögskola, följt av två år på musiklinjen på Lunnevad och därefter två år på jazzmusiklinjen på Skurups folkhögskola.
– Det var på Skurup som jag bildade "Ellen Andersson Quartet", som spelade in och släppte min första skiva, säger Ellen Andersson.
Debutalbumet "I’ll be seeing you" släpptes 2016 och slog ner som en bomb på Sveriges jazzscen. "Svensk jazz är redan efter hennes första skiva lite modigare" sa Sveriges Radios recensent Mikael Timm och albumet fick Orkesterjournalens pris "Gyllene skivan" för årets album. 2017 tilldelades hon Jazzkatten, Sveriges Radios prestigefyllda pris för musikprestationer inom livejazz, som årets nykomling. När det var dags att följa upp framgången med debutalbumet så kom coronapandemin – något som var förödande för en artist i en smal genre.
– Pandemin kom vid sämsta möjliga tillfälle. Jag skulle just släppa min andra skiva och åka ut och turnera med den, men allt ställdes in. Nya konsertdatum sattes men även de nya datumen ställdes in. Det var inte roligt. Samtidigt orkade jag inte sitta och hålla på musik, utan det kändes bättre att släppa den utan att kunna turnera med den.
Trots den uteblivna turnén så hyllades även detta album till skyarna av recensenterna. Musikkritikern och jazzmusikern Johan Norberg skrev i Tidningen Vi: "Jag häpnar, och hisnar. En av de bästa svenska jazzskivor jag hört". Och nu hade Ellen Andersson blivit en av Sveriges starkast lysande stjärnor på jazzhimlen. Och samma dag som restriktionerna släppte så började hon turnera igen, bland annat med en hyllningskonsert till husguden Ella Fitzgerald tillsammans med Norrköpings symfoniorkester.
Efter några års turnerande är hon återigen aktuell med en ny skiva. "Impressions of Evans" är tio tolkningar av den legendariska jazzpianisten Bill Evans.
– På mina tidigare skivor så har jag tagit låtar som jag tycker om från olika artister men det här är ju en ren hyllningsplatta till Bill Evans och Monica Zetterlund. Det är ju alltid lite speciellt att göra egna tolkningar på något som har varit otroligt kärt för så många, man tar sig an något som är ganska riskabelt liksom. Men det har varit jättekul, jag har spelat in albumet med ett danskt band som jag har turnerat med en del i Danmark. Något som är nice med jazzen är att man jobbar i många olika konstellationer och det blir väldigt annorlunda beroende på vilka man spelar med.
Fem av låtarna på den nya skivan är från albumet "Waltz for Debby" som Bill Evans gjorde tillsammans med den svenska jazzsångerskan Monica Zetterlund. Albumet räknas som en av de bästa svenska jazzskivorna genom alla tider. Otroligt nog spelades den in på sammanlagt fyra timmar den 23 augusti 1964.
Hur lång tid har det tagit att spela in "Impressions of Evans"?
– Vi har jobbat på den här lite från och till, men vi spelade in det mesta i slutet av 2022. Så det har tagit betydligt längre tid än "Waltz for Debby", säger hon med ett skratt.
Nu väntar turné och nu på torsdag, den 3 oktober, återvänder Ellen Andersson till Linköping för en spelning i Wallenbergsalen på Östergötlands Museum.
– Det ska bli jätteroligt! Den här gången är det lite extra speciellt då de danska musikerna som spelar på albumet kommer att vara med. De brukar inte vara med på mina spelningar i Sverige så om man vill höra originalet så har man chansen nu.