Isabelle Nilsson befann sig på en julfest med en konstnärsförening när telefonen ringde. Det var en förfrågan om hon kunde skapa årets konstverk som ska ges till vinnaren av Lars Winnerbäcks pris Nyponet som delas ut 3 april.
– Jag blev uppmanad att använda den teknik som jag brukar jobba med, säger Isabelle Nilsson.
Den tekniken är grafik, vilket innebär att årets pris för första gången blir ett bildkonstverk.
– Min första spontana tanke var: "Jag gör ett nypon!" Men sen tänkte jag: "Jobbar jag med nypon och närbilder av ting? Nej, jag jobbar med känslor och människor."
Resultatet blev en bild föreställande två personer som sitter vid en nyponbuske där den ena håller i ett nypon i en klar orange färg.
– Jag tänkte på känslan när man som barn kryper runt i nyponbuskar och hittar en skatt, en skatt som kan vara årets sista nypon som trillat ner på marken.
Isabelle Nilsson är uppvuxen i Linköping men bor sedan fem år tillbaka med sin familj på en gård utanför Grytgöl i Finspångs kommun. Hon är utbildad på konstlinjen i Lunnevad och på grafikskolan i Stockholm. I hennes ateljé i hemmet står en egen grafikpress.
– Jag har hållit på med det i hela mitt vuxna liv. Jag är också utbildad integrationspedagog, när jag fick ett ryck och tänkte att jag behövde ett "riktigt" jobb. Det känns lyxigt att få ha så här roligt, men det är tryggt att veta att man kan jobba med något annat.
På gården finns det gott om nyponbuskar. Men när Isabelle Nilsson skulle påbörja sitt konstverk hade buskarna inga blad så hon fick använda sig av en flora.
– Det är intressant med nypon. Om man växer upp i en förort kan du relatera till nypon och om man växer upp här kan man också relatera till nypon. Jag vet inte om det finns så många saker som finns på båda platserna. Jag är ju uppvuxen i stan och jag tänker ibland på hur andra barns uppväxt är. Det är intressant att se vad man har gemensamt. Nypon kanske är något som håller oss samman.
Under hennes bild finns det plats för namnet på vinnaren. Ett namn som hon inte känner till än men som hon kommer att få reda på kort innan prisceremonin på Konsert & Kongress där hon ska medverka.
– Jag kände till det här priset av en slump. När jag stod i en annan grafikverkstad hade vi en del gamla utrivna tidningssidor som underlägg. På en av sidorna var artikeln om den förra nyponpristagaren. Det var bra när de ringde, så jag hade koll på vad de pratade om!