I veckan fick 400 av dem lyssna till lärarna Marie Trapp och Malin Jonsson som varit med och utarbetat studiehandledningen.
Två mycket positiva lärare är Nina Pettersson och Malin Egemyr som under-visar tredjeklassare på Fridtunaskolan på T 1.
– Det här är en bra pedagogik som gör det lättare för eleverna att nå sitt mål, säger Nina.
– Mycket bra för att det gör det hela mer tydligt för barnen, säger kollegan Malin.
För ungefär två år sedan gick de en studiecirkel om en utbildningsstrategi som i mångt och mycket påminner om den här som heter ”En läsande klass – träna läsförståelse”.
Med eleverna jobbar de i olika karaktärer/roller, man kan vara detektiv, spågumma, konstnär för att nämna några alternativ.
– Senast var barnen detektiver som letade efter svåra ord i en text. Så gäller det att ta reda på betydelsen, genom en kompis, datorn eller kanske fråga läraren.
Många av deltagarna pratar väl om verksamheten. Ord som ”tydligt redskap”, ”stort hjälpmedel” och givetvis ”bättre läsförståelse” hörs i och runt Missionskyrkan där deltagarna samlats.
Martin Widmark, författare och mellanstadielärare, lanserade i våras sin bok om metoden som är tänkt som en handbok för pedagoger och ge dem inspiration och tips.