– Det känns förstås jättekul. Men det är samtidigt ett ansvar som jag tar på stort allvar, säger hon.
I dag är tunneln en ganska ödslig plats, en flitigt använd passage på väg till centrum för cyklister och fotgängare. Från Johannelundshållet kommer man ut vid de stora gräsplanerna och kan ta vägen mot Stångån och Braskens bro. Cecilia Uhlin, som tidigare främst haft uppdrag på inomhusväggar, har i studiesyfte besökt tunneln flera gånger.
– Och i olika årstider. Jag ville veta hur ljuset faller. Det är väldigt svårt att räkna ut.
Utsmyckningen är en del av ett trygghetsprojekt där kommunen vill göra tunnlarna lite mera gästvänliga, och mindre inbjudande till klotter. I det här fallet kläs väggarna med emaljplåtar som har visat sig stå emot klotter bra. Drygt 100 plåtar blir det, och på tre av dem kommer Cecilia Uhlins bilder att vara inbrända.
– Jag har besökt liknande projekt i Täby i Stockholm och även testat emaljen på olika sätt, säger Cecilia Uhlin.
Hon har varit delaktig i valet av färgskala, men ett krav från kommunen är att bilderna ska vara inbjudande och varma. Då fick Cecilia Uhlin en idé, med arbetsnamnet "Downunder".
– Jag kom på att jag hade bilder från mitt livs drömresa till Australien, och att de var tagna med väldigt hög upplösning. Dem har jag använt, men de behövde en extra fantasidimension. Och det fick bli kaniner. Några av dem är rosa. Det är inget jag har jobbat med tidigare, men jag är väldigt nöjd. Det blir verkligen något att titta på för dem som går igenom tunneln!