I flera veckor har klassen arbetat med sin föreställning "Neverending Ikea". Där får publiken möta karaktärer som Hurtig Von FinTass, Gunilla Von Persson, Lord Gaga och ett odjur som inte kan hitta ut ur Ikea.
– Vi skapade den här föreställningen genom att fråga deltagarna vad de vill spela, vad de vill ha med för karaktärer, vilka platser och händelser de vill ha med. Och det blev allt möjligt, säger Thomas Häggström, som är dramapedagog.
För många i klassen är det den första föreställningen som de är med i, men STUDS, som tidigare hette Speciallinjen, har haft dramakurser och hållit i föreställningar i trettio år nu.
Det nya namnet STUDS står för stimulans, trivsel, utveckling, drama och studieresa – som är programmets grundpelare och huvudsyfte.
– Under höstterminen har programmet ett stort samarbetstema där deltagarna ska få arbeta ihop på något gemensamt, vilket är föreställningen, säger Anita Anic som är mentor för klassen.
Unga vuxna, mellan åldrarna 19 och 24 kan söka till programmet om de har neuropsykiatriska diagnoser och vill ta ett kliv in i vuxenlivet. Många av deltagarna i klassen har gymnasiet bakom sig och vill förbereda sig inför arbetslivet.
– Det kan vara svårt när man har en neuropsykiatrisk diagnos att socialisera sig, umgås och anpassa sig till situationer, till arbetsplatser och människor. Det är något som vi jobbar jättemycket på, säger Anita.
Eleverna sprudlar av kreativitet och engagemang när de repeterar föreställningen, och stämningen inne i lokalen är livlig och glädjefylld. Att programmet är viktigt och betydelsefullt för dem blir snabbt tydligt.
Thomas ger en hjälpande hand med replikerna och positionerna.
– Vi tar en scen i taget per repetition, vi testade att göra två scener men det klev kaos, säger han med glimten i ögat.
På vårterminen ska klassen åka på en studieresa för att vidare stärka elevernas personliga utveckling och gemenskap. Utöver det åker klassen på utflykter där deltagarna får lära sig att planera i förväg med exempelvis kläder och mat.
Nästan hela skolan kommer att komma på STUDS föreställning, men alla kommer inte att få plats så klassen kommer att framträda två gånger. Det har klassen inget emot. När Anita frågar eleverna ifall de skulle vilja vara utan dramakursen svarar de alla samtidigt och högt nej.