Linköpingskillarna bakom den svenska hiphopen

"Du kan inte vaâ€Č i trakten min om du inte Ă€r hĂ€rifrĂ„n", sjunger rapparen Yasin i sin genombrottslĂ„t "Trakten min" frĂ„n 2016. Men de som har gjort lĂ„ten Ă€r faktiskt inte ifrĂ„n Yasins trakt Rinkeby, utan frĂ„n Linköping. Vi har trĂ€ffat producentduon Tiam och William, som varit med och byggt upp den svenska hiphopen.

William Fredriksson och Tiam Dadgar började med musiken som tonÄringar pÄ Lambohovs fritidsgÄrd. De var nÀr grupper som Labyrinth och Kartellen precis börjat. "Man vart ju kÀr. Det var punken för oss" sÀger William.

William Fredriksson och Tiam Dadgar började med musiken som tonÄringar pÄ Lambohovs fritidsgÄrd. De var nÀr grupper som Labyrinth och Kartellen precis börjat. "Man vart ju kÀr. Det var punken för oss" sÀger William.

Foto: Lovisa Åslund

Linköping2023-08-10 17:00

SĂ„ var det det dĂ€r knepiga ordet ”gangsterrap”. Ska man kalla musikgenren för det? Eller vĂ€cker det fel konnotationer? Ska man kalla det verklighetsrap som vissa artister föreslĂ„r? Eller svensk hiphop bara? Musikproducenterna Tiam Dadgar och William Fredriksson som har varit med och byggt upp den svenska hiphopen vill sjĂ€lva kalla sin musik för just hiphop eller rap.  

– I början var det verkligen gangsterrap. Det var gangsters som gjorde musik. Idag har det blivit sĂ„ mainstream, sĂ„ det som slĂ€pps nu kallar jag bara rap, sĂ€ger Tiam. 

– Och ordet ”gangsterrap” har fĂ„tt en sĂ„ negativ klang. Jag vill inte alls förknippas med den genren, sĂ€ger producentkollegan William. 

undefined
Under namnet TMA har de gjort musik Ät de största rapparna i Sverige. Bland annat gjorde de instrumentalen till "ortens nationalsÄng", det vill sÀga Yasins lÄt "Trakten min".

Tiam och William har under namnet TMA gjort lĂ„tar Ă„t artister som Yasin, Kartellen och JB (tidigare kĂ€nd som Jaffar byn). William har ocksĂ„ en egen artistkarriĂ€r under namnet Willow, dĂ€r han bĂ„de skriver lĂ„ttexterna, sjunger och producerar. Den kanske frĂ€msta meriten Ă€r att de skapade Yasins genombrottslĂ„t ”Trakten min”, en lĂ„t som kommit att kallas ortens nationalsĂ„ng. 

Tiam och William har utvecklat den svenska hiphopen nĂ€stan Ă€nda frĂ„n start. I tio Ă„r har de varit aktiva som musikproducenter och stĂ„tt för de instrumentella delarna av lĂ„tarna. 

– Vi var med och byggde upp den svenska hiphopen, sĂ€ger Tiam. 

LÄtarna som de har gjort har toppat Spotifylistorna och blivit klassiker för en hel generation. Samtidigt har flera av artisterna som de har jobbat med varit Àmne för livade debatter. Men vi börjar med att backa bandet. Hur började egentligen de tvÄ Linköpingskillarna göra musik Ät de stora Stockholmsrapparna?

– Det började pĂ„ Lambohovs fritidsgĂ„rd. Wille var 13 Ă„r och jag var 15 nĂ€r vi började göra musik. Det blev den största hobbyn under hela tonĂ„ren, sĂ€ger Tiam. 

– Vi vĂ€xte upp under andra vĂ„gen av svensk hiphop, nĂ€r Kartellen och Labyrinth precis började. Vi var smĂ„ kids och man vart ju kĂ€r. Det var punken för oss, sĂ€ger William.

NĂ€r William var 18 Ă„r slĂ€ppte han en lĂ„t pĂ„ samma musikbolag som den dĂ„ hetaste rapgruppen Kartellen. En av Kartellens frontfigurer, Sebbe Staxx, eller Sebastian Stakset som han egentligen heter, hörde TMA:s musik och tog kontakt med dem. SĂ„ efter ett tag fick de göra en singel tillsammans med Sebbe Staxx och det var dĂ„ karriĂ€rerna tog fart.  

undefined
William och Tiam tillsammans med Sebastian Stakset frÄn Kartellen efter att de gÀstat TV4:s Nyhetsmorgon 2017. Sebastian har suttit i fÀngelse men har nu han brutit med det kriminella livet och Àgnar sig Ät kyrkan och en ny artiststil.

Sedan dess har de sett hiphopgenren utvecklas i olika riktningar. Tekniskt menar de att utvecklingen varit positiv. Produktionerna har blivit mer seriösa med riktiga studios och lĂ„tarna har blivit svĂ€ngigare och mer melodivĂ€nliga. Men samtidigt menar de att det finns problem i delar av branschen. 

undefined
"Det har blivit lite för rÄtt" sÀger William angÄende vissa av lÄtarna som slÀpps i genren idag. SjÀlva vill de nu satsa pÄ mer hoppingivande musik och pÄ att ge tillbaka till ungdomarna.

– Genren har blivit jĂ€vligt hĂ„rd tycker jag. Det har blivit lite för rĂ„tt. Det Ă€r för mycket kriminalitet och mord. Folk sĂ€ger öppet i refrĂ€ngerna att de gillar att skjuta. Det Ă€r jĂ€vligt sjuka texter som 13-Ă„ringarna lyssnar pĂ„, sĂ€ger William. 

För Tiam handlar problemet om brist pĂ„ autenticitet. Han har inga problem med att lĂ„ttexter beskriver kriminalitet, sĂ„ lĂ€nge som det Ă€r genuint. Han menar att förut skrevs lĂ„ttexterna av mĂ€nniskor som sjĂ€lva upplevt vĂ„ld och kriminalitet, medan det i dag snarare handlar om att bygga upp en persona. 

– Det Ă€r inte riktigt Ă€rligt det folk gör, sĂ„ resultatet blir ofta ganska substanslöst. De som har varit dĂ€r pĂ„ riktigt glorifierar det inte utan de Ă€r rĂ€dda för det. Den som har levt ett sĂ„ mörkt liv vill inte att nĂ„gon annan ska uppleva det. DĂ€r mĂ€rker man vilka som Ă€r pĂ„ riktigt och vilka som inte Ă€r det, sĂ€ger han.

Producentduon berĂ€ttar att de nu vill jobba pĂ„ mer hoppingivande musik och att de satsar mycket pĂ„ Williams egen artistkarriĂ€r som Willow.  

– Det Ă€r mer poppig musik och mycket trevligare, det Ă€r det vi gĂ„r efter idag. Det Ă€r ett mycket trevligare budskap. Vi vill vara positiva, men Ă€ndĂ„ Ă€rliga, sĂ€ger Tiam. 

Tiam och William har gjort lĂ„tar Ă„t flera kontroversiella artister som har suttit i fĂ€ngelse för grova brott. Producenterna tycker att det Ă€r ganska okomplicerat: de Ă€r musikproducenter och sysslar med musik, ingenting annat. 

undefined
"Vi har varit i studion med de absolut vÀrsta. Det Àr ÀndÄ mÀnniskor som vi som bara har fötts pÄ ett annat stÀlle och dÀr miljön har pressat dem till en annan situation" sÀger Tiam.

– För mig handlar det om konst och musik. Jag behöver inte hĂ„lla med om exakt vad som sĂ€gs i lĂ„ten, pĂ„ samma sĂ€tt som jag inte alltid behöver hĂ„lla med mina kollegor, sĂ€ger William. 

– Vi har varit i studion med de absolut vĂ€rsta. Det Ă€r Ă€ndĂ„ mĂ€nniskor som vi som bara har fötts pĂ„ ett annat stĂ€lle och dĂ€r miljön har pressat dem till en annan situation, sĂ€ger Tiam. 

Men det hĂ€nder Ă€ndĂ„ ofta att producentduon tackar nej till att samarbeta med artister. Tiam berĂ€ttar att han har en tydlig regel: Det mĂ„ste vara genuint. 

– Jag gör musik som Ă€r genuin. SĂ„ lĂ€nge det Ă€r genuint sĂ„ Ă€r det lugnt. Sanningen Ă€r inte jĂ€ttefin, den kan vara rĂ„ och tuff. SĂ„ lĂ€nge vi inte uppmuntrar till nĂ„got som inte stĂ€mmer eller till nĂ„got negativt, sĂ„ ska vi Ă€ndĂ„ kunna Ă„terberĂ€tta det som hĂ€nder. I slutet av dagen Ă€r det samhĂ€llet som producerar maskinen, sĂ€ger Tiam. 

Tiam och William flyttade till Stockholm för nĂ„gra Ă„r sedan, men i vintras flyttade de tillbaka hem till Linköping. Att göra hiphop frĂ„n LinköpingsslĂ€tten Ă€r inga problem menar de – det mesta kan göras pĂ„ distans och det nyvunna lugnet har gett dem en nytĂ€ndning i skapandet. 

Nu har de flera projekt pĂ„ gĂ„ng för att fĂ„ fler ungdomar i Linköping att syssla med musik. Till hösten ska de hĂ„lla i olika musikproduktionskurser och de har samarbeten pĂ„ gĂ„ng med bland annat Linköpings kulturhus Arbis och med studieförbundet Sensus. 

– NĂ€r vi var kids var det noll konkurrens, det var bara vi som körde. PĂ„ gott och ont. Jag hade önskat att det var mer liv idag just för ungdomarnas skull, med tanke pĂ„ hur mycket det gav oss. Musiken Ă€r en fin passion att ha, sĂ€ger William. 

– Vi vill göra smĂ„ program dĂ€r utsatta ungdomar fĂ„r komma ifrĂ„n sina förorter och börja jobba med musik, konst och film och hitta kreativa lösningar pĂ„ problem. Vi Ă€r alla mĂ€nniskor, vi Ă€r likadana, vi föds bara pĂ„ olika stĂ€llen. Vi vill hjĂ€lpa till med att trassla ur folk ur deras situationer och miljöer, sĂ€ger Tiam. 

Tiam och William sÀger att de aldrig varit sÄ aktiva som de Àr just nu. Utöver musikkurserna har de flera singlar pÄ gÄng med sÄvÀl Sebastian Stakset som JB. William ska ocksÄ slÀppa fler egna lÄtar under namnet Willow.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!