– Jag får panik av att gå på t-centralen i Stockholm och känner bara 'ta mig hem', säger musikproducenten, artisten och Linköpingsbon Pontus Kalm.
Pontus Kalm, som också är känd under artistnamnet Nils-Pontus, har bland annat skrivit billboardplacerade låtar för k-popgruppen BTS och utgör Peg Parneviks östgötska hälft i popduon Gammal.
Förra våren gjorde han något okonventionellt för en musikproducent när han flyttade tillbaka till Östgötaslätten efter att ha tillbringat flera år i musikmetropolerna Stockholm och Seoul. Väl här stod han utan kollegor och saknade någon att ta en lunchrast och bolla musik med.
– Alla flyttar till Stockholm, det är det eviga problemet, säger han.
Så beslutet att försöka flytta en del av musikbranschen hit är delvis egoistiskt förklarar han. Nu vill han se till att arbetsmöjligheterna stannar i hemstaden. För arbetsmöjligheter finns det gott om för Pontus.
Förfrågningarna från musikförlagen väller in. Det gäller förfrågningar om att skriva musik till svenska artister men också till koreanska k-popgrupper och amerikanska världsstjärnor. Exakt vilka artister det rör sig om vågar han inte gå in på.
– Det är väldigt hysch hysch, men det rör sig ibland om de största artisterna i världen så det är jättekul, säger Pontus.
Nu jobbar han för ett musikförlag som drivs av Tony Brown, hjärnan bakom de flesta av popstjärnan Ariana Grandes låtar.
Men jobbförfrågningarna är för många för att Pontus ska hinna med allt.
– Så jag kan utnyttja det problemet jag har och i stället ge de möjligheterna till folk här i Linköping och på så sätt kanske bygga upp vår stad lite mer.
Pontus har nu startat upp ett så kallat management, där han kan anlita lokala låtskrivare som kan ta över de jobb han själv inte hinner med. Han ska också fungera lite som en mentor för låtskrivarna genom att bidra med kontakter och branschtips.
Fördelarna med att kunna jobba med musiken i Linköping istället för i någon av de mer etablerade musikstäderna är många, menar han. Dels handlar det om lugnet. Pontus tror att det bidrar till att han kan göra bättre musik. Men det finns också logistiska fördelar, som föräldrar som kan ställa upp som barnvakt när man måste jobba, och billigare hyror.
– Det kostar inte skjortan att leva här, så om man kan bo kvar här i sin uppstartsfas istället för att behöva hyra ett studentrum i Stockholm för 15 000 är ju det bra.
Sedan Pontus återvände till Linköping har han byggt upp sin musikstudio i en kontorslokal i Tornby. Hit har nu också fem andra mer eller mindre väletablerade artister och musikproducenter flyttat. De arbetar bland annat med k-pop, filmmusik och hiphop. En av kontorsgrannarna ligger till exempel bakom rapparen Yasins låtar. Varje person har här sin egen studio och mellan jobben kan de hänga i loungerummet. Tanken är också att de ska kunna ta emot artister och andra gäster här.
Pontus förhoppning är att det om fem till tio år kommer finnas ett etablerat musikförlag i staden.
– Jag vill att det ska vara en del av näringen och arbetslivet i Linköping. Jag vill att unga människor tänker att "jag ska börja jobba på teatern, jag ska jobba på universitetssjukhuset eller jag ska jobba på det här musikförlaget".