Han designar sitt eget favoritspel

Selver Devisic började spela "Halo" när han var nio år och har redan hunnit avverka ett år som speldesigner på en uppföljare till sin barndoms favoritspel.

Skiss av Selver Dervisic.

Skiss av Selver Dervisic.

Foto: Selver Dervisic

Linköping2017-07-13 06:00

Efter studenten påbörjade Selver Devisic resan mot sitt mål. Han kom in på The Game Assembly i Malmö, en yrkesutbildning för den som vill jobba med spel.

– Det var en skitbra utbildning. Ungdomar i dag som inte vet hur de ska göra för att ta sig in i branschen borde söka dit. Vill du jobba med speldesign, så är det helt rätt. Den är hård och tuff men samtidigt kul eftersom du får jobba med spel på riktigt.

Selver hade ganska lätt för sig i skolan men mot slutet så ritade han på nästan alla lektioner. Blocken var fulla med skisser och mot slutet av gymnasiet började det väl synas i betygen. Men då hade han redan bestämt sig.

– Det är inget jag rekommenderar men jag var redan då säker på att jag skulle jobba med det här.

Det konstnärliga som han tränade upp i klassrummet har han till godo i dag. Med en elektonisk penna skapar han på sin skärm skisserna som sedan ska integreras in i de spel han jobbar med.

Spelutbildningen i Malmö följdes upp av en praktik som var en direkt väg ut i arbetslivet. Just den praktiken gjorde att Selver Dervisic hamnade i London på spelutvecklaren Creative Assembly. Och nu fick han möjligheten att jobba med uppföljaren till det spel han tolv år tidigare spelade i pojkrummet i Mjölby.

– Om man inte kommer in på den utbildningen man vill så tycker jag att man ska försöka få till en praktik ändå. Det är verkligen det bästa tipset jag har.

Under praktiken skaffade han sig ett nätverk av kontakter som han i dag har stor nytta av. Spelbranschen är förhållandevis liten i Sverige och får man in en fot så sitter man ganska säkert, erfar Selver Dervisic. När han försöker förklara sin yrkesroll är skrattar Selver och säger att det är ganska svårt. Det handlar om user interface och user experience.

– Man skulle kunna säga att user interface är all grafik och presentation inom gränssnitt, själva visuella skapandet. Och user experience är att försöka få spelupplevelsen så tydlig för spelaren som möjligt. Till viss del är det även manipulation, jag styr spelarens undermedvetna åt ett visst håll med subtila redskap. Det behövs för att spelaren inte ska behöva tänka på allt, det ska bara vara kul.

Efter ett år i London började Selver längta hem och han beslöt sig för att återvända till Sverige. Han annonserade ut sig själv online och det visade sig att han var eftertraktad på marknaden. I dag sitter han vid sin dator i lägenheten i Ryd och jobbar med speldesign för många olika uppdragsgivare. Året i London har gjort att Selver i dag kan välja sina jobb.

– Jag försöker hålla allt öppet. Antingen sitter jag här eller så tar jag nått jobb utomlands, förklarar Selver Dervisic.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!