"Jag måste hälsa till morsan i Linköping. Kom igen nu Britt-Marie, kör för fa-an!"
Det är nog många Linköpingsbor som fått höra de orden efter att ha berättat var man är ifrån.
Mannen bakom det bevingade citatet är Patrik Nilsson. Han var på klubben Aqua i Norrköping en dag 2008 där även Vimmel-tv var och sände. Patrik blev intervjuad, framförde sin hälsning, det lades sedan ut på Youtube och resten är internethistoria.
För att hylla den här och andra digitala guldklimpar har nu nätverksföretaget Globalconnect lanserat en kampanj där man reser monument över fem olika virala klipp. Utöver "Kom igen nu Britt-Marie" handlar det även om oförglömliga klipp som "Jerry talar spanska" och "Du simmar ur bild, Kaj".
Patrick Igevad på kommunikationsbyrån FLB Europa är en av dem som varit med och tagit fram kampanjen.
– Vi gjorde en omröstning tillsammans med ett Instagramkonto som heter Filmfabriken och försökte bara identifiera vilka som känns som de viktigaste bland den här typen av klipp. Sen fick folk nominera och så röstades det fram fem stycken runt om i Sverige som ska få fysiska monument, säger han och fortsätter:
– Det var väl lite det som var tesen, att internetkultur också är kultur, och att fler har sett "Jerry talar spanska" än vad som besöker Kungliga operan varje år i snitt.
Huvudpersonen själv har svårt att ta in det hela.
– Det är så overkligt att tilldelas ett kulturpris. Det trodde man verkligen inte när det utspelade sig, säger Linköpingsbon Patrik Nilsson.
Men kultur har det blivit och Patrik förklarar att han med nöje följt omröstningen.
– Jag hade inte själv upptäckt det först. Det var en kompis som skickade att det gick att rösta. Men sen har Globalconnect hört av sig och förklarat hur det gick till.
Patrik, som själv kommer vara med på avtäckningen av monumentet, berättar att han fortfarande blir stoppad av gatan.
– Nuförtiden är det mest ungdomar som kommer fram. Efter att jag var med i Mauris "Uppdrag: Mat" så har det varit många unga mellan åtta och femton som har kommit fram och velat ta en bild.
Är det bara kul, eller har du tröttnat på uppståndelsen?
– Nej, det är bara roligt. Jag brukar säga att det är roligt att kunna göra folk glada.
Hur ofta brukar du kolla på klippet idag?
– Nej, det är inte alls så ofta, säger Patrik och skrattar
– Men det kan vara någon gång ibland när någon kommer på att det är jag.
Monumentet över "Kom igen nu Britt-Marie"-klippet kommer att resas i Norrköping, utanför det som idag är Hugo Stekhus. Själva avtäckningen sker på fredag. Statyn är gjord av granit och formad som ett rätblock, med en plåt som förklarar vilket klipp det handlar om, och med en liten bronsskulptur på toppen.
Varför inte en byst eller liknande?
– Vi ville inte trampa någon på tårna riktigt där i början. Alla är väl inte helt bekväma med den typen av synlighet. Då försökte vi identifiera någonting som symboliserar det här klippet, utan att gå in på att göra något slags eventuellt misslyckad tolkning av ett ansikte, säger Patrick Igevad.
Är det inte en sänkt ribba för att hylla något? Det är ju ingen som egentligen genomfört någon prestation.
– Jag tycker att det är en ganska fin grej att hylla och ett ämne som inte har tagits på allvar riktigt. Det är så många som delat har delat det här och funnit glädje i den här typen av klipp och virala fenomen.
– Prestationen är väl en sak, men vi tycker att det finns något lokalt värde eller internetvärde att få ut det i det fysiska rummet. Att mer hylla typen av media på nåt sätt, och glädjespridare och en tidig bärare av internetkultur.
Huruvida det kan blir fler monument är svårt att säga för Patrick Igevad på kommunikationsbyrån FLB Europa.
– Det är inget bokat mer i Sverige, men det finns ju en förhoppning av fortsätta det här arbetet på nåt sätt.
– Kampanjen kommer att fortsätta i Finland nu, jag vet inte riktigt hur det ser ut där, men de har satt igång där på nåt sätt.