Redan innan utställningen fanns ett av hennes verk i Linköping, en offentlig gestaltning som hänger på Elsa Brändströms skola.
För att konstverket skulle klara av den tuffa miljö som det kan vara på en högstadieskola behövde gestaltningen bestå av ett starkt och hållbart material. Konstverket på skolan är emalj på stålplåt. I utställningen på Passagen finns även en serie verk skapade på samma sätt.
– Det var första gången jag kom i kontakt med Linköping och det här materialet. Jag har jobbat med emalj periodvis sedan dess. Stålplåt är en hård och kall yta men jag vill få fram det här måleriska varma och mer direkta uttrycket. Man kan dock inte jobba så spontant som det ser ut. Man måste jobba med varje färg för sig i skikt och lager och ha en plan över processen, säger Marie Dahlstrand.
Hennes konstverk hänger nu på Passagen till januari 2022. Fyra stora målningar har fått samma namn som utställningen, och är inspirerade av just hål i marken.
– Jag såg en utställning med stora foton som visade olika typer av antropocena landskap, utgrävningar som skapade mönster, fåror och ärr i naturen. Det var plantage, gruvor eller vägar som såg ut nästan som fossiler. Där har jag haft en ingång till bildvärlden, men mitt fokus finns i det måleriska med färger, former, rytmik och komposition.
Utställningen präglas av mycket färg och detaljrika verk. Marie hoppas att besökarna ska ta sig tid och titta närmare på konstverken. För det finns många detaljer och färgmöten att upptäcka.