Frågor om liv och död blandas med lek och magi i föreställningen som har urpremiär i Linköping 25 september. Den är skriven av textkollektivet Dockhaveri förlag.
– Det är en gurlesk som skevar till den klassiska flickigheten samtidigt som den tar barns tankar och känslor kring döden på största allvar, förklarar pjäsens regissör Carl Johan Karlson.
Han tvekade aldrig att åta sig uppdraget att regissera föreställningen.
– Nej tvärtom. Gurlesk är superspännande. Kanske att mitt stora intresse för de här frågorna beror på mina personliga erfarenheter.
Han berättar om hur avundsjuk han var på sin tvillingsyster som fick ha allt i rosa, medan han själv var hänvisad till svart och brunt.
– Men så lekte vi med Barbiedockor tillsammans och klippte av dem håret och lät dem slåss, berättar han.
Inte helt olikt den bild som ofta används för att beskriva gurlesken, där en sax i ett dockhuvud får symbolisera uppror mot samhällets rådande könsnormer.
Scenen på Ung scen/öst förändras ständigt, den här gången möter publiken ett jättestort dockhus i två våningar. Hit kommer Ollsi med sin förälder Pupi efter marmors död för att städa och röja.
– Jag tror att många barn kan känna igen sig i att de vuxna inte släpper in dem i sorgen. Det är lätt att tappa bort varandra när det handlar mer om praktiska saker än om känslor.
Men i huset finns Dockflocken med magiska krafter som hjälper barn i nöd. Och med lekens och fantasins hjälp hittar Ollsi och Pupi tillbaka till varandra.
– Trots det tunga ämnet är det här framför allt en fantastisk show med mycket humor och galna dansnummer, betonar Carl Johan Karlson.
Han får medhåll av skådespelaren Lisa Hu Hy som gör rollen som Ollsi.
– Föreställningen är verkligen helt galen, fast på rätt sätt. Det är både sorgligt och jättekul, alla känslor får plats.
"Blomma blad en miljard" är en hyllning till leken och dess helande och förlösande kraft. Den vänder sig till åldersgruppen 6–9 år – och deras föräldrar.
– Det finns en uppmaning till vuxna att våga visa känslor och vara mer ärliga mot sina barn, säger Lisa Hu Hy.