Vad sägs om Wim Wenders omtalade "Perfect days", om en fridsam toalettstädare i Tokyo vars välordnade liv skakas om? Eller "Goodbye, Julia" från Sudan om två kvinnor från olika sidor i inbördeskriget? Eller japanska "Monster" om skolbarn i en komplicerad konflikt?
Det är några av kritikerfavoriterna som tidigare bara visats någon enstaka eftermiddag eller inte alls i Linköping.
En annan är "Fremont", om en tjej som varit tolk i Afghanistan och nu lever i USA, där hon arbetar i en fabrik som gör kinesiska lyckokakor. Hon får i uppdrag att skriva de små budskapen i kakorna – och en dag tar hon chansen att lägga dit en liten kontaktannons.
Svenskgeorgiske Levan Akins "Passage" är ett kärleksfullt porträtt av Istanbul. Italienska "Det finns alltid en morgondag" berättar med gott humör om den hunsade kvinnan som gör sin rösträtt till en högtid.
En klassiker finns på programmet: Volker Schlöndorffs "Blecktrumman" från 1979 om en liten pojke med stora upplevelser under Andra världskriget.
Och som avslutning: den på sitt sätt julmysiga "Holdovers" med Paul Giamatti som tjurig lärare.
Sex filmer visas på lördagar klockan 13 med start 21 september, och de övriga sex på onsdagar klockan 18.30 med start 25 september. Samtliga visas på Filmstaden och i vanlig ordning löser man medlemskap för en hel filmserie, inte biljett till enskilda visningar.
Dessutom fortsätter Filmakademien med tre föreläsningar på Passagen. Mer om dem och vårens filmer kan man läsa på cinemax.nu.