1970 såg filmföreningen Cinemax dagens ljus och fyller alltså 50 i år. Men det planerade praktfulla firandet fick flyttas fram. Det kom en pandemi emellan.
Filmfolket får i stället trösta sig med att fram till den 22 oktober kunna spana in 86 affischer, filmens motsvarighet till musikbranschens skivomslag, i utställningen "Konst eller ren reklam – Filmaffischer under 50 år med Cinemax" på Linköpings konsthall Passagen.
Cinemax och Passagen vidareutvecklar därmed det samarbete de haft sedan tidigare med föreläsningsserien Filmakademien.
I 50 år har Cinemax sparat rullar med filmaffischer. Av alla dessa många hundra affischer valde föreningens Sten Swartling och Håkan Sagström ut 150 av de mest intressanta. Samtliga dessa filmer har genom åren visats av Cinemax. Sedan har Passagens konsthallschef Lars-Ove Östensson gjort ytterligare en gallring.
– Urvalet kan sägas representera en blandning av bra filmer och bra affischer, säger Östensson.
I en tid när det inte fanns några trailers var affischerna av största vikt för att marknadsföra filmerna. Det betyder inte att de bara ska ses som reklam.
– Den kommersiella grundtanken till trots har många filmaffischer genom historien burit på starka konstnärliga uttryck, säger Lars-Ove Östensson.
Och i vissa fall var affischerna bättre än själva filmen.
– Jag fick en nostalgisk flashback när vi gjorde det här. Affischer skapade drömmar. Och sedan blev man ofta besviken när man väl sätt filmen, säger Sten Swartling.