1970 sÄg filmföreningen Cinemax dagens ljus och fyller alltsÄ 50 i Är. Men det planerade praktfulla firandet fick flyttas fram. Det kom en pandemi emellan.
Filmfolket fĂ„r i stĂ€llet trösta sig med att fram till den 22 oktober kunna spana in 86 affischer, filmens motsvarighet till musikbranschens skivomslag, i utstĂ€llningen "Konst eller ren reklam â Filmaffischer under 50 Ă„r med Cinemax" pĂ„ Linköpings konsthall Passagen.
Cinemax och Passagen vidareutvecklar dÀrmed det samarbete de haft sedan tidigare med förelÀsningsserien Filmakademien.
I 50 Ă„r har Cinemax sparat rullar med filmaffischer. Av alla dessa mĂ„nga hundra affischer valde föreningens Sten Swartling och HĂ„kan Sagström ut 150 av de mest intressanta. Samtliga dessa filmer har genom Ă„ren visats av Cinemax. Sedan har Passagens konsthallschef Lars-Ove Ăstensson gjort ytterligare en gallring.
â Urvalet kan sĂ€gas representera en blandning av bra filmer och bra affischer, sĂ€ger Ăstensson.
I en tid nÀr det inte fanns nÄgra trailers var affischerna av största vikt för att marknadsföra filmerna. Det betyder inte att de bara ska ses som reklam.
â Den kommersiella grundtanken till trots har mĂ„nga filmaffischer genom historien burit pĂ„ starka konstnĂ€rliga uttryck, sĂ€ger Lars-Ove Ăstensson.
Och i vissa fall var affischerna bÀttre Àn sjÀlva filmen.
â Jag fick en nostalgisk flashback nĂ€r vi gjorde det hĂ€r. Affischer skapade drömmar. Och sedan blev man ofta besviken nĂ€r man vĂ€l sĂ€tt filmen, sĂ€ger Sten Swartling.