Prissänkta erbjudanden om att gå två för samma pris som en, överraskande få i publiken vid konserter med flera större artister i Crusellhallen. I höst har det dykt upp tecken på att publiken blivit svårare att locka till arrangemangen.
– Du har helt rätt. Vi har haft en nedgång, men inte så mycket faktiskt, säger Anders Thorén, evenemangschef på Arenabolaget.
Enligt hans interna siffror så har höstens arrangemang haft en publikbeläggning på 69 procent, att jämföra med drygt 72 procent åren innan.
– Vi delar den här utvecklingen med branschen i hela Sverige. Vi försöker analysera vad den kan bero på, men än så länge vet vi inte, säger han.
Ger rabatterbjudanden någon effekt?
– Det gör ju det, tyvärr, men sånt ska vi inte hålla på med. Så här är det: Vi har ungefär 200 arrangemang varje år, hälften av dem görs av andra arrangörer som hyr in sig i våra lokaler. De har full risk, full intäkt och gör som de vill. Men att efter ett tag gå ut och sänka priserna ger inga bra signaler, anser jag. Hellre då att man gör det i början så att alla har chansen att få rabatt.
Kan nedgången hänga ihop med att ert utbud är för stort?
– Hm, ja, vi stöter och blöter det ständigt. Jag tror inte att vi har nått taket, men i perioder, som under julen, så är det ju tuff konkurrens. Förra året hade vi 17 julkonserter, alla inhyrda, och jag var tveksam till om det skulle funka, men de hade en beläggning på nästan 90 procent. Så det fanns ett publikunderlag.
Måns Zelmerlöw fick ställa in sin julturné i år på grund av klen biljettförsäljning, hur ser det ut för er?
– Vi har 15 julkonserter, så det är ungefär som förra året. Jag får siffror på biljettförsäljningen varje dag, och det ser ut som att vi kan nå 90 procents beläggning på julkonserterna även i år.
Konjunkturnedgången, påverkar den biljettförsäljningen?
– Nej, någon sådan koppling kan vi inte se. 2008, när konjunkturen vände neråt förra gången, blev det snarare en uppgång för just konserter, konferenser hade det däremot tufft. Analysen då var att vi ville muntras upp och gärna lade pengar på en upplevelse, säger Anders Thorén.