– Vi startade i Åtvidaberg 1983 och det hela började med mobilt disco. En diskjockey med egen ljudanläggning helt enkelt, säger Jörgen Westin, grundare och VD.
Det har hänt en hel del sedan dess. Numera håller företaget till i en nybyggd lokal i Hackefors. Den stora svarta lådan, Blackbox, har blivit basen för hela verksamheten som nu har drygt 20 anställda.
Företaget satsar främst på uthyrning av ljus, ljud och allt som kan tänkas behövas till stora liveuppträdande, konserter och festivaler.
– Det är det som är den stora biten i vår verksamhet. Vi är specialiserade på att göra stora produktioner så som "Idol", "The Voice" och festivaler som "Sweden Rock", berättar Jörgen.
Tjugo meter breda LED-skärmar. Högtalare. Ljus. Ja, listan kan göras lång på all teknik som behövs till så stora evenemang. Det kräver förstås en hel del plats för förvaring.
– Det är den stora anledningen till att vi byggde detta, en bra lokal krävs för att få ihop logistiken. Tekniken tar mycket plats och det ska gå snabbt att packa om.
På baksidan av huset står långtradarna uppradade. Där finns plats för nio lastbilar och tolv skåp och inne i lokalen jobbar de anställda med att packa av, packa om och packa in.
– Vi fick hem sex fulla trailers från Friends Arena där vi fixade tekniken till Petter Stordalens fest och Idrottsgalan. Nu lastar vi om till andra produktioner. För att få ihop allt måste vi kunna parkera många långtradare samtidigt, så det underlättar att ha många lastportar, förklarar Jörgen.
Utöver det stora lagerutrymmet finns också en större hall. 30x24 meter för att vara exakt. Där ryms en hel färdigbyggd scen och vid tillfället för Correns intervju är inga mindre än norska tvillingarna Marcus och Martinus där och repar inför sin stundande turné i Skandinavien.
– Det som är unikt med den här lokalen är att vi kan erbjuda artisterna att komma hit för att köra genrep. Vi provmonterar och programmerar allt här så när artisten, dansarna och scenografen kommer är det bara att köra. Då kan de också se exakt hur det kommer se ut på själva föreställningen sen.
– Efteråt packar vi bara ihop tekniken snabbt och fint och sen är turnén iväg.
Konceptet är etablerat i andra länder så som Tyskland och England och har, enligt Jörgen, varit framgångsrikt. I Sverige är det vanligare att artisterna hyr en sporthall eller liknande och repeterar där.
– Musikrepetitioner kan man göra i vilken lokal som helst, men om det är en stor show går det inte riktigt att få upp all teknik. Här kan man repetera hela produktionen och se helheten.
Marcus, Martinus och deras team stannar i två dagar och repar från morgon till kväll, och bor sedan i sin turnébuss utanför. Ett bra koncept, enligt deras pappa som även är manager:
– Vi är mycket nöjda med det här. Det är bra faciliteter och det är varmt och skönt här inne. Det är inte så vanligt i replokalerna, säger Kjell Erik Gunnarsen.
De norska tvillingbröderna är först med att testa konceptet på Blackbox i Linköping, men Jörgen har stora förhoppningar om framtiden:
– Vi har förutsättningarna och vi tror på det här i det långa loppet. Det som fattas i dagsläget är boende, men planen är att kunna erbjuda det i framtiden.
Hur lockar ni hit artisterna när de flesta är baserade i Stockholm?
– Det kräver att vi är så pass bra att det är värt att åka hit. Fördelen här är att man är helt isolerad här och kan lägga allt fokus på repetitionerna. Det går ju faktiskt att ta tåget från Stockholm vid sju och börja här klockan nio.
Bygget av Blackbox landade på ungefär 40 miljoner.
– Det är en jätteinvestering naturligtvis, men vi står inte och faller med det här med repetitionerna. Den viktigaste motorn i det här bygget är ändå att vi har en så bra logistik och möjlighet att göra fina produktioner.
Du har sett och jobbat med många artister, vad är det största hittills?
– Produktionsmässigt var väl det största "Kiss" på "Sweden Rock". Bandet kom med 110 tekniker i elva bussar och 14 trailers med egna grejer och instrument. Vi fick beröm för vårt ljudsystem då också, det var riktigt kul.