– Musiken är underbar att dansa till. Det är en sådan kraft i Stravinskijs verk, ofta överraskas publiken av hur berörd man faktiskt blir. Alla kan känna igen sig i någonting i handlingen, säger Marlene Jacobsson, som leder Linköpings balettensemble och även är rektor för Östgöta balett & dansakademi.
När vi besöker repetitionerna i Dansens hus några dagar innan föreställningen finslipar hon finalscenen med ensemblen. 27 dansare i åldrarna 15–25 år rör sig parvis över golvet. Graciöst och med fullt fokus på Marlene Jacobsson.
– I takt med musiken. Lyssna på pulsen, manar hon.
Två av huvudrollerna görs av professionella dansare – Hampus Westin och Matilda Larsson.
– Jag är så glad att vi lyckades få pengar till det, de lyfter hela ensemblen.
Arbetet med föreställningen började redan förra våren och ensemblen har repeterat sedan i januari. Och under sportlovet var det intensivträning varje dag.
Marlene Jacobsson har själv koreograferat med undantag av en dans som Maria Wulcan gjort.
Vad är du mest nöjd med?– Det är nog helheten. Alla är fantastiskt duktiga och vi har fått till en komplett helhet. Här handlar det inte om uppvisningsdans, det här är ett konstverk.
Stravinskijs balett bygger på en gammal rysk folksaga. Rollen som Eldfågeln görs av 19-åriga Sofia Egebäck från Linköping, som dansat sedan hon var sex år.
– Det är jättekul. Jag har utvecklats och lärt mig så mycket.
Marlene Jacobsson håller med:
– Ja, det är viktigt att dansarna får scenerfarenhet. Det jobbar vi mycket med och jag tror inte att någon i ensemblen är scenrädd. Det är guld värt.
”Eldfågeln” framförs i Crusellhallen i Linköping 30/3 kl 19.