Detta i samband med att LKPG Culture Pop-Up går av stapeln för andra året i rad. Projektet pågår fram till sista juli.
– Förra årets Culture Pop-Up blev en fantastisk framgång med ett 30-tal utställare, och ett stort intresse från besökarna till stadskärnan. Det blev verkligen den publikdragare som vi hade hoppats på, säger Jessica Stille Törnqvist, projektledare och VD på Linköping City Samverkan, i ett pressmeddelande.
Bland förra årets arrangemang återfanns, bland mycket annat, danskvällar, filmvisningar, retroloppis och improvisationsteater. Alla inom promenadavstånd i centrala Linköping.
Vad som anordnas i år är ännu oklart. Projektledaren Jessica Stille Törnqvist förklarar i pressmeddelandet att de nu är på jakt efter kulturella och kreativa verksamheter som är villiga att delta.
—Vi kommer göra ett urval under april så anmälan är öppen nu. Det här är en unik möjlighet för företag, organisationer och konstnärer att visa upp sin verksamhet och nå ut till en bredare publik.
– Förra året fick vi in ett femtiotal intresseanmälningar av väldigt olika karaktärer på kort tid. Vi hoppas på lika stort intresse i år, och att våra besökare får ta del av spännande och lite oväntade inslag i stadsrummet.
Arrangemanget är en del av "Framtidens stadskärna", som är ett projekt som verkar för att bibehålla och utveckla den levande stadskärnan med ett brett utbud av upplevelser. Detta då Linköping växer och innerstaden därmed måste göra detsamma. Projektet drivs av kommunen, tillsammans med lokala näringsidkare och fastighetsägare.
– Initiativet till Linköping Culture Pop-Up är ett fantastiskt resultat av samarbetet i Framtidens stadskärna och ett konkret exempel på hur kulturen görs lättillgänglig för linköpingsborna, säger Michael Brask, kulturutvecklingschef på Linköpings kommun, i pressmeddelandet.
Idén om Culture Pop-Up uppstod under förra året då man uppmärksammade att det fanns ett stort antal lediga lokaler som fastighetsägarna kunde tänka sig att låna ut. Man kom då fram till att ett kulturarrangemang är det bästa sättet att locka folk.
– Statistiken pekar på att kulturen och upplevelserna ökar mängden människor i en innerstad, sa Jessica Stille Törnqvist i en intervju med Corren då.
Anmälningar skickas till Linköpings Citysamverkan, senast 29 mars.