– Vår höstsäsong var en av de bästa vi haft. Den blir svår att knäcka, men vi gör vårt bästa, säger Ulrika Reinholdsson, repertoaransvarig på Kulturarrangörer i Linköping (KariL).
Sven Wollter och Siw Malmquist drog fullt hus, liksom systrarna Kronlöf i "Slå pattarna i taket".
– Det var en häftig upplevelse hela salongen, alltifrån tonårstjejer till pensionärer, stod upp och dansade efter föreställningen. Då blir man lycklig som arrangör.
Men det är Östgötateatern som inleder teatervåren 5 februari med "Bröllopsresan". En dokumentär teater om det rumänska paret Gabriela och Marian, som bor i ett läger under Tullbron i Linköping. Föreställningen, som hade urpremiär i Norrköping i november, bygger på intervjuer med tiggare, hjälparbetare och politiker. Samma helg är det premiär för kammarspelet "Idlaflickorna" av Kristina Lugn. När den spelades på Dramaten i början av 1990-talet gjordes de två rollerna av Sif Ruud och Birgitta Valberg. I Östgötateaterns uppsättning är det Liselott Lindeborg och Kyri Sjöman som spelar de två kvinnorna som möts under en semester vid Gardasjön.
I april blir det familjeäventyr med "Wendy & Peter Pan" på Stora teaterns scen där det bjuds på fäktande pirater, flygande feer och häftiga urtidsdjur.
KariL börjar säsongen med drömmar till musik. I "Kärleken, döden och en slät kopp kaffe" läser Sara Lindh texter om livet och sjunger sånger av bland andra Tom Waits och Elvis Presley.
– En jättefin föreställning med musik man känner igen och texter som berör. Hon har en enorm scennärvaro, förklarar Ulrika Reinholdsson.
Veckan därpå är det Sverigepremiär för Nour on tour. I "En komisk depression" berättar Nour El Refai om en jobbig period i sitt liv.
– Men hon gör det förstås med hjälp av sin humor. Det är grymt deppigt och grymt roligt på samma gång.
Mars bjuder på inte mindre än fem KariL-evenemang. I dansföreställningen "Fragment" där tre dansare i Art of Spectra tolkar skärvor av minnen både brutalt och eftertänksamt. Internationella kvinnodagen firas med en dubbelföreställning. Först "Var är mitt hem?" där skådespelaren Danjin Malinovic, som flydde inbördeskriget i forna Jugoslavien, berättarom hur det känns att vara stämplad som en illegal människa. Därefter det afghanska gästspelet "Sitaraha" där tre kvinnoöden vävs samman.
– Vackert, suggestivt och Danjin Mailinovic lämnar ingen oberörd.
Ännu en Sverigepremiär alltså. Hur bär ni er åt för att få dem?
– Vi har en väldigt bra publik här, alltid med på noterna och öppen för utmaningar. Det gör att många gärna vill spela sina föreställningar här, något vi förstås är glada och stolta över.
Sen väntar "The Knowledge" – en föreställning/föreläsning om dans av koreografen och filmskaparen Gunilla Heilborn.
– Smart hjärnkoreografi som får publiken att både skratta och tänka till. Jätteroligt även om man inte är särskilt dansintresserad, intygar Ulrika Reinholdsson.
Därefter är det dags för Broadwayklassikern "En druva i solen". En svensk uppsättning med bland andra sångerskan och skådespelaren Kayode "Kayo" Shekoni.
– Den handlar om rasismen i 1950-talets USA, men är fortfarande skrämmande aktuell. Tyvärr är Sagateatern för liten, men vi erbjuder publiken gratisbuss till Motala.
Marssviten avslutas med "Männen med rosa triangel". En stark vittnesskildring av en homosexuell man som överlevde nazisternas koncentrationsläger. Produktionen är ett samarbete mellan Riksteatern, RFSL och Forum för levande historia.
– En känslosam och verkligt viktig berättelse.
I april visar KariL Ingmar Bergmans "Scener ur ett äktenskap" i en uppsättning som vänder på perspektiven. "Ett skrattpiller från början till slut", tyckte Svenska Dagbladets teaterkritiker Lars Ring. Även Östgötateatern ger en teaterversion av Bergmans tv-serie från 1973 i vår. I maj är det Linköpingspremiär för Pontus Plaenges föreställning med Stina von Sydow och Aschkan Ghods.
– Den är mer intim och innerlig, jag tycker absolut att man ska ta tillfället i akt och se båda pjäserna, uppmanar Ulrika Reinholdsson.
Sist ut i vårens KariL-program är "Tiger" om vår rädsla för det främmande. Den utgår från en verklig händelse då en sibirisk tiger rymde från ett zoo i en liten rumänsk stad.
– En svart men otroligt rolig pjäs. I en scen gestaltar skådespelarna med gester och mimik tre olika fågelarter. Det är helt briljant.