"Cirkus ska kännas chockerande"

Det är nio år sen Robert Bronett drog ut på vägarna med hästar, elefanter, clowner, akrobater, musikanter och allt som hör en riktig cirkus till. Nu har han slagit upp tältet i Linköping.

Foto: Peter Jigerström

LINKÖPING2012-08-30 14:36

Det sista året var tufft, erkänner han under en blixtvisit i Ryd i Linköping för en inspektion av cirkusplatsen. Han fortsätter:

- Jag behövde en paus. Jag kände att jag hade kört fast. Det räckte inte längre för mig att få presentera artister i en aldrig så häftig nummerrevy.

Bronett bosatte sig i Paris, producerade cirkusfestivalen i Monaco, shower i Venedig och Rom för italiensk tv, samarbetade med ryktbare Guy Laliberté från Cirque du Soleil och mycket annat

- Jag fick tillbaka lusten och byggde upp ett nytt nätverk.

Det låter häftigt. Vad fick dig att flytta tillbaka till Sverige?

- Vi har två barn, Carl, 4 år och Hannah, 1,5 år, och vill att de ska gå i skola i Sverige. Sen känner jag en viss press att blåsa liv i Cirkus Scott. Man vill ju inte vara den som låter en så fin tradition, som funnits i generationer, gå i graven.

Tradition är ett honnörsord för Robert Bronett. Men lika viktigt är förnyelse. Cirkusdirektören har till jubileumsshowen tagit hjälp från seriefiguren Bamse och hans vänner, som kommer till undsättning när några av cirkusartisterna blir sjuka.

- Vi parar ihop några av världens främsta cirkusartister med Sveriges populäraste seriefigurer. Du får se Lille Skutt hoppa med några av Cirque du Soleils skickligaste trampolinhoppare och Skalman dansa breakdance ihop med åtta breakdansare. Något liknande har inte gjorts tidigare.

Bamse är inte känd för att låna sitt namn till vad som helst?

- Nej, och det är ju jättebra. Men Cirkus Scott står precis som Bamse för glädje, humor, spänning och empati. Ola Andreasson, son till Bamses skapare Rune Andreasson, och jag ser till att figurerna framställs på bra sätt. Och efter föreställningarna står barnen i kö för att få krama Bamse, Skalman och de andra figurerna.

Det har genom åren riktats kritik mot hur djuren på cirkus har det.Hur mår era hästar och elefanter?

- Bra tack. Djur på cirkus har det rent generellt bra. Det visar också de doktorsavhandlingar som finns i ämnet. Djuren får rätt kost, rätt motion och omvårdnad och lever längre än vilda djur.

Men tycker alla djur om att uppträda?

- Nej, man ser tidigt vilka hästar som är nervösa och kallsvettas eller elefanter som inte vill in i sin transport. De hamnar snart på djurpark. Men många djur vill bli utmanade och tycker det är kul att lära sig nya saker. Det gäller att ta vara på varje djurs personlighet.

Intresset för cirkus går i vågor och statusen förändras med tidens trender. Nycirkus har på ett framgångsrikt sätt förnyat traditionen genom att blanda akrobatik och jonglering med andra teaterformer. Där finns heller inga djur med.

- Cirkus Cirkör har till och med byggt en föreställning på Tranströmers poesi, och det har bidragit till att cirkusen i dag finns i kulturens finrum, för 20 år sen var man mer "kusinen från landet" som ingen ville veta av. Nu har världsartister som Britney Spears och Pink cirkusinslag under sina konserter.

Vad krävs av en cirkusföreställning i dag?

- Det finns ingen enkel formel för att skapa magi. Men cirkusen måste kännas nutida, vara både empatisk och chockerande. Och alltid sätta människan i centrum.

- Konsten är också att hitta rätt artister. Slår du en tredubbel volt är du en bra gymnast, men inte utan vidare en bra artist. En sådan slår volten på ett underhållande sätt som trollbinder publiken.

Hur håller du dig själv i form?

- Jag springer en del och så gör jag lite akrobatik då och då. Jag kan slå volter än så länge i alla fall.

- Ja, vi reser runt med Europas största cirkustält, vi är 110 i personalen, varav 40 är artister. Det är klart att jag känner en enorm press över att det ska gå runt. Sen en månad tillbaka vet jag att vi är i mål ekonomiskt med detta vågspel.

Så det blir en ny turné nästa år?

- Ja, absolut, jag överlägger med mig själv hela dagarna hur vi ska kunna toppa årets show.

Du tar en väldig risk med så här stora produktioner, varför utsätta sig så?

- Jo men, när man till sist står där med ett fullt tält och orkestern spelar upp, då uppstår en enorm eufori. Både vi och och publiken tänds av jublet, det är två energier som möts och det är obetalbart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!