Ungdomligt uppsving på Cok Najs efter Tiktok-succé

Efter en storsatsning på sociala medier har kebabrestaurangen blivit ett populärt festställe för den yngre generationen i Linköping. Bakom de skämtsamma klippen står 32-åriga fyrabarnspappan och ägaren till Cok Najs, Gabriel Jacob.

På Cok Najs är maten det primära, men Gabriel Jacob betonar att om man vill locka folk handlar det väldigt mycket om att skapa en bra atmosfär i restaurangen.

På Cok Najs är maten det primära, men Gabriel Jacob betonar att om man vill locka folk handlar det väldigt mycket om att skapa en bra atmosfär i restaurangen.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-11-19 05:00

Cok Najs. Kok Najs. Coc Najs. Hur uttalas egentligen namnet på kebabrestaurangen på Platensgatan i Linköping? Grundaren, ägaren och numera lokalkändisen Gabriel Jacob förklarar:

– Cok betyder ”mycket” på turkiska och ”najs” är ju svengelska för ”bra”. Slår man ihop det får man något som är mycket bra, och det är det Cok Najs står för. Vi har hört alla möjliga olika varianter, berättar han.

undefined
På Cok Najs är maten det primära, men Gabriel Jacob betonar att om man vill locka folk handlar det väldigt mycket om att skapa en bra atmosfär i restaurangen.

Numera är det inte lika vanligt att gästerna uttalar namnet fel. Det har bland annat att göra med restaurangens växande konton på sociala medier med Gabriel i täten, där han frekvent uttalar namnet så som det faktiskt ska uttalas. Och så är han rolig också. 

– Det händer ofta att gäster kommer fram och vill ta bilder och skojar om att de är ”våra största fans” och att vi absolut inte får sluta med våra videos. Jag försöker inte vara någon kändis eller så, men det är kul, vi vill ju bygga vårt varumärke och uppmärksamheten är positiv.

undefined
Gabriel Jacob blir numera igenkänd lite överallt av folk som sett honom på Tik Tok eller Instagram.

På restaurangens Instagram och Tik Tok uppdateras det flitigt. Kommentarsfälten fylls allt som oftast med skratt och glada tillrop. Gabriel berättar om ett av hans favoritklipp:

– Vi åt pizza med händerna i en video och folk började klaga på att det inte var hygieniskt. Då gjorde vi ett klipp tillbaka för att irritera lite, säger han och skrattar.

I klippet han refererar till kan man se hur Gabriel med handskar, munskydd och hårnät plockar ihop en tallrik med mat innan han avslutningsvis sprutar maten med både handsprit och vattenslang.

– Det blev en stor snackis, men jag vet att det är en hårfin gräns. Man får inte irritera för mycket.

Det är Gabriel som är huvudpersonen i klippen men personalen hjälps åt och det är mycket som ska stämma för att få till en riktigt bra video.

– Det tar så mycket mer tid än vad man tror. Jag sitter och kollar på Tik Tok hela tiden för att hitta inspiration och när det väl är dags för inspelning måste vi ha rätt ljus och ljud och helt tyst i restaurangen, säger han men tillägger snabbt:

– Men att lägga den tiden har varit värt det, hundra procent!

undefined
"Det ska vara soft stämning när man kommer in här. Man ska aldrig känna sig underklädd", förklarar Gabriel Jacob.

Cok Najs grundades 2017 av Gabriel och hans bror Sanne, men hela familjen är engagerad i verksamheten och har stor erfarenhet av restauranglivet. Det började med att deras pappa och hans kusin kom till Linköping efter att de sett en annons om att Pizzafiket var till salu och drev det i många år.

Gabriel själv började jobba i restaurangbranschen tidigt och där väcktes ett stort intresse för mat. Drömmen var att starta något eget. 

– Det började egentligen med att jag åkte till Berlin och åt på samma kebabställe åtta gånger på fyra dagar. Sen snackade jag med brorsan och sa att vi borde bygga ett kebabhak med öl här hemma, och på den vägen är det...

Konceptet har hela tiden varit god mat, riktigt bra service och ”soft stämning” vilket lockar alla möjliga typer av gäster: allt från barnfamiljer till affärsfolk. Åtminstone dagtid.

– Senare på kvällen sker en radikal förändring och det kommer riktigt ung folk alltså typ 18–20-åringar. Så länge vi håller nere priserna får vi in mycket folk. För det är det som är målet – här ska alltid vara fullt, säger Gabriel.

Är det just den yngre publiken som oftast hittar till er genom era sociala medier?

– Absolut. Generation Z sitter ju med sina telefoner jämt. Alltså konstant. Det är väl på gott och ont, men ungdomarna är framtiden och det är där vi behöver vara.

undefined
Borden på Cok Najs är utrustade med QR-koder så att gästerna slipper beställa i baren. Något som uppskattas av ungdomarna och som gjort att försäljningen ökat, enligt Gabriel Jacob.

Är det något du tycker att fler restauranger borde satsa mer på?

– Det är väldigt olika och alla måste hitta vad som funkar för deras verksamhet. Generellt är det den yngre publiken som ingen vill satsa på, men tänk vad mycket bättre ekonomi ungdomarna har nu än hur det var tidigare. Vi har hittat en bra balans där vi tjänar lite mindre men säljer i större mängder.

Hur ser framtidsplanerna ut för Cok Najs?

– Målet har alltid varit att skapa en kedja. Är det realistiskt? Kanske…  Jag vet inte än, men jag är aldrig nöjd och det är drivkraften till att fortsätta. Jag är stolt över det vi åstadkommit men jag är inte nöjd, det kan alltid blir bättre.

Och satsningen på sociala medier kommer att fortsätta? 

– Absolut, vi kommer fortsätta hitta content och göra roliga saker. I kommentarerna brukar folk skriva att lite glädje behövs i dessa tider, och alla mår väl bra av ett gott skratt.

undefined
På Cok Najs kan gästerna spela sällskapsspel och vissa onsdagar anordnas välbesökta quiz-kvällar.
Karta: Platensgatan 3
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!