Caroline från Linköping har skapat årets nypon

Det blir inget orangerött nypon i år. I stället får den som vinner med sig en vit skapelse i porslin hem, som keramikern Caroline Harrius från Linköping ligger bakom.

Caroline Harrius: "Först tänkte jag att jag skulle göra något med broderier, det är nog det man förväntar sig när man kontaktar mig. Men jag kände att jag ville göra något annorlunda".

Caroline Harrius: "Först tänkte jag att jag skulle göra något med broderier, det är nog det man förväntar sig när man kontaktar mig. Men jag kände att jag ville göra något annorlunda".

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-10-25 17:00

På fredag delas nyponpriset ut för sjunde gången. Vem som får utmärkelsen vet vi inte förrän då. Men vem som har skapat själva priset är däremot avslöjat.

Varje år väljer Lars Winnerbäcks stiftelse ut en hantverkare med koppling till Östergötland som får tillverka det fysiska priset. I år var det Caroline Harrius från Linköping som fick frågan och tackade ja.

undefined
Bildlärare var det Caroline Harrius först tänkte att hon skulle bli och på gymnasiet målade hon mycket. Men när hon väl satte sig vid en drejskiva på Lunnevads så blev hon fast.

Hon är uppvuxen i Slaka och gick bild och form på Anders Ljungstedts gymnasium. Efter det pluggade hon konst ett år på Lunnevads folkhögskola, och det var där hon började med keramiken. Men därefter lämnade hon Östergötland för utbildning på bland annat Konsthögskolan i Oslo och Konstfack i Stockholm.

Det är också i Sveriges huvudstad som hon numera är baserad. I den gamla porslinsfabriken i Gustavsberg har hon sin studio. Huset är fullt av keramiker och ugnarna står i rader. 

Caroline har svårt att definiera om hon gör bruksföremål eller skulpturer, det är varken eller menar hon.

– Det jag gör mest just nu är stora porslinsvaser med broderi. Bruksföremålet är grunden, men det är ofunktionellt, säger Caroline.

undefined
Caroline Harrius: "Broderi är ett superavancerat hantverk som väldigt ofta bara stannar inom hemmet. Jag har jobbat med broderade näsdukar och applicerat de mönstren på porslinsvaser"

Hennes broderade vaser är något speciellt. På håll ser det ut som ett målat mönster, men när man kommer närmare syns de små stygnen. Det ligger mycket arbete bakom varje skapelse, för det är inte helt lätt att brodera i porslin. 

Nyponet kommer dock inte att ha några broderier. I stället har hon använt en teknik där hon målat med lerfärg och karvat fram motiven, vilket gör att mönstret på nyponet blir tredimensionellt.

undefined
I våras var Caroline på en kurs i dekorativa keramiktekniker i Ungern. Hon blev sugen på att ta det vidare, och på årets nypon har hon använt en teknik som heter sgrafitto.

Caroline har i sitt skapande jobbat mycket med keramiktekniker som är kopplade till kvinnligt görande, och med hur dessa har värderats historiskt.

– Jag gjorde mitt masterprojekt kring det här och insåg att alla mina förebilder har varit män som målar. Jag kunde knappt nämna en kvinnlig keramiker från innan 1900-talet. Så jag har försökt ringa in vad som har varit mer kvinnligt kodat i historien och jobbat med det.

Inriktningen har gjort att hon har jobbat mycket med dekorativt porslin och saker man hittar i hemmet.

– Första gången jag gjorde något sådant tyckte jag att det var fult och pinsamt. Men då kände jag gud, varför tycker jag så här. Jag insåg att även jag har nedvärderat, och kanske bidragit till att bara män har lyfts i historieböckerna.

undefined
Där Caroline bor finns mycket nyponbuskar. Så hon tog inspiration från dem när hon gjorde mönstret med nyponrosor och blad.

Nyponpriset delas ut på fredag 17.00 i Garden i Konsert och kongress.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!