Bit för bit bygger de sitt eget spel

Tänk er en hink lego där bitarna aldrig tar slut. Det är vad Linköpingsföretaget Boldai vill skapa med sitt spel "Blocksworld". Och efter att ha varit och visat upp sig på världens största spelmässa, E3, i Los Angeles ser det ljust ut för spelets framtid.

Foto:

Linköping2012-06-21 08:56

Magnus Hallin, Martin Magnusson och Tomas Ahlström tävlar nästan om vem som kan få upp sin Ipad först och starta deras spel, "Blocksworld". Spelet har varit under utveckling en längre tid och befinner sig just nu i en beta-fas. Men det är ändå ganska klart att de tre Linköpingskillarna är väldigt stolta över sin skapelse. Tillsammans utgör de företaget Boldai som har sitt säte på Mjärdevi science park. Och de har stora planer för "Blocksworld".

Ett eget scenario

Enklast skulle man kunna beskriva det som en virtuell legohink där bitarna aldrig tar slut. Spelet låter spelaren dra ut olika typer av fyrkantiga block och andra former på en plan yta. Därefter går det att sätta ihop dem på vilket sätt man vill, färga blocken eller ge dem en textur. Vad som gör det hela unikt är att varje block sedan går att individuellt programmera och ge specifika egenskaper.

- Fast vi har sågat av knopparna på bitarna och det går inte att trampa på dem, säger Magnus medan Martin visar en stor robot som rör sig sakta framåt. Med ett par enkla tryck på sin Ipads skärm kan han ändra varje blocks sätt att uppträda.

- Det kanske låter krångligt men det är väldigt enkelt. Det är det som är tanken, alla ska kunna skapa sitt eget lilla spel eller scenario.

Spelcommunity

Spelaren kan sedan ladda upp sin skapelse och visa upp för andra "Blocksworld"-användare.

- De kan i sin tur ladda ner och förbättra det som de har sett. Vår tanke är att varje skapad sak ska kunna gå att spåra tillbaka till sitt ursprung och på så vis kan man få ett släktträd. Vi vill verkligen bygga ett community där alla kan delta, fyller Tomas i.

- Ja precis, det har hänt så mycket med internet om man tänker på exempelvis Youtube där användare kan lägga upp eget material. Vi tror att det här skulle kunna bli lite samma sak, bara det att det handlat om interaktivitet i stället, säger Martin.

Vid första anblicken kan det verka lite simpelt men Martin visar upp mer avancerade saker, en grävskopa, en tank och en enorm spindel.

- Vi försöker ändå hålla spelarna innanför vissa ramar. Vi tror också att begränsningar kan skapa den bästa kreativiteten, säger Magnus.

Kreativ feedback

Nyligen var företaget och visade upp sig på världens största spelmässa, E3 i Los Angeles, i början av juni. Ett par veckor innan det deltog man också i den svenska mässan, Nordic game conference

- På NGC blev vi tilldelade ett bidrag på 720 000 kronor, någonting som betyder oerhört mycket för oss, berättar Tomas och fortsätter:

- Att vi just kan betatesta spelet, fortsätta fixa och dona med det och inte bara släppa det i befintligt skick känns oerhört viktigt.

På E3 fick man också mycket kreativ feedback, många av de stora förläggarna och tillverkarna var och kikade på "Blocksworld".

- Bland andra gillade Sony och Nintendo vad de såg men vi vill än så länge hålla i allt själva och inte släppa iväg kontrollen över spelet.

I dagsläget finns inget släppdatum men man hoppas att det ska bli någon gång under hösten. Plattformen är än så länge Ipad, men versioner till både android och mobiltelefoner finns med i planerna.

- Just nu känns det som om vi har tusen idéer, men även för oss kanske det handlar om att begränsa sig. Det blir nog bäst så, säger Martin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!