Debattörer menar att ESC bör vara ett opolitiskt fredsprojekt, och att Israels deltagande bör ställas in likt Rysslands bidrag år 2022 under Putins invasion i Ukraina.
Efter att Loreen, som representerade Sverige i ESC 2023, tog hem sin andra vinst med bidraget “Tattoo”, stod det klart att ESC 2024 skulle hållas i Malmö. Dock ser förberedelserna där lite annorlunda ut än vad de gjorde år 2013 när Loreen kammade hem sin första vinst med bidraget “Euphoria”.
Israels delegation har nyligen beslutat att Israel ska ha egen säkerhet i ESC 2024. Polis ska beväpnas med särskilda förstärkningsvapen, och i Folkets park ska väskförbud råda och larmbågar stå vid ingångarna. Det här är däremot högst förväntat. I dagarna blev ett israeliskt reportageteam som besökte Malmö inför tävlingen hotade och spottade på av lokalbefolkningen.
Jag kommer inte att ägna mig åt bakgrunden till kriget, då jag har tidigare beskrivit Hamas festivalmassaker den 7:e oktober i krönikan “Jag vill inte välja sida i Israel Palestina konflikten”. Där berättade jag utförligt om Israels oproportionerliga offensiv, som FN betraktade som krigsbrott, samt uppmärksammade det diplomatiska Abrahamavtalet som den mest sannolika vägen till fred.
Krönikan skrevs efter en traditionell tolkning av krig som en organiserad form av våldsam konflikt, ett spel där vansinnet organiseras enligt givna regler. Men för Leo Tolstoj, författaren bakom den kanoniska romanen “Krig och Fred”, är det inte militära strateger som Napoleon, Tsar Alexander, Putin eller Israels premiärminister Benjamin Netanyahu som orkestrerar krig. Enligt Tolstoj är det vanliga medborgare som du och jag.
“Krig och Fred” är en episk roman av Leo Tolstoj, publicerad år 1865. Romanen skildrar det ryska samhället under Napoleoneran, och handlar om familjerna Bezuchov, Bolkonskij och Rostov samt deras inblandning i historien under Napoleons invasion av Ryssland.
I boken konceptualiserar Tolstoj historia, inte som ett uppslagsverk om män i maktpositioner, men snarare som en kollektiv berättelse där alla spelar sin roll, och där varje handling är inbunden i en serie av orsakssamband.
I min förra krönika förklarade jag Israel-Palestina konflikten som en krigsberättelse om huvudkaraktärerna Benjamin Netanyahu och Hamas terrororganisation, där FN, som bikaraktär, iakttar Netanyahus förvandling från hjälte till fiende.
Men för Tolstoy sker krigsberättelsen även lokalt i Malmö mellan det israeliska reportageteamet och Malmöbor. Berättelsen sker mellan Israels säkerhetsteam, deras förstärkningsvapen och larmbågarna som står vid ingångarna till Folkets Park. Berättelsen utspelas på diverse tidningar i form av opinion mellan debattörer och läsare. Och i nuläget arrangeras berättelsen på ESC-scenen, inför Israels kommande bidrag och Europas befolkning som röstar.
Låt mig därför omformulera budskapet från min förra krönika: Alla har en roll i Israel-Palestina konflikten.
Gift Blessing är rapstjärna och litteraturnörd från Skäggetorp.