"Förr hatade jag Linköping – men nu älskar jag det"

Linköpingsprofilen Samir Badran har anlitats av Visit Linköping för att locka fler unga besökare till stan. I reklamfilmerna klappar Samir getter, smakar choklad och besöker domkyrkan. "Förr hatade jag Linköping, men nu älskar jag det", säger profilen.

"Mitt liv i Linköping var i princip bara krogen och att festa, det är egentligen allt, men det finns ju massor av saker att göra", konstaterar Samir Badran.

"Mitt liv i Linköping var i princip bara krogen och att festa, det är egentligen allt, men det finns ju massor av saker att göra", konstaterar Samir Badran.

Foto: Visit Linköping

Linköping2024-06-30 20:30

Rollen som Visit Linköpings ambassadör har tidigare tillfallit Anders Ankan Johansson och värmlänningarna Johan Östling och Björn Ling. Nu är det dags för Samir Badran att ta över stafettpinnen och locka fler unga besökare till hemstaden.

– Jag har känt att Linköping på något sätt alltid stöttat mig på min resa, så jag ville göra något för att ge tillbaka. Jag vill visa att jag har ett mycket stort hjärta för Linköping fortfarande, säger Samir Badran.

Förhoppningen är att profilen, som numera är 34 år, ska locka en lite yngre målgrupp till Linköping.

– I år ville vi ha en lite annan målgrupp och Samir passade perfekt. Han är väldigt positiv och superpepp till Linköping så det blev ett jättebra samarbete, säger Jörgen Nilsson på Visit Linköping.

undefined
"Mitt liv i Linköping var i princip bara krogen och att festa, det är egentligen allt, men det finns ju massor av saker att göra", konstaterar Samir Badran.

Reklamfilmerna kommer att rullas ut i sex avsnitt totalt. Två avsnitt är redan ute, i det första ska Samir leta upp det sötaste djuret i Gamla Linköping.

– Jag hade bara varit förbi Gamla Linköping i någon minut innan det här. Allt jag gjorde under inspelningen var egentligen nytt och jag har verkligen fått en annan bild av Linköping, säger Samir.

I det andra avsnittet besöker Samir chokladfabriken i Ljungsbro, ännu en grej han inte gjort tidigare.

– Det var nog det roligaste. I princip allt godis vi äter produceras ju där? Det är jävligt coolt och jag tror inte så många vet om det. Jag visste att fabriken fanns men har inte reflekterat över det förrän nu, säger Samir.

I kommande avsnitt besöker Samir domkyrkan, LasseMajas Deckarhus och i det sista avsnittet går han runt i stan och pratar med Linköpingsbor om vad som är det bästa med Linköping.

– Det blir som en slags fotspårsturism, där man som turist/besökare, och Linköpingsbo också förstås, ska inspireras till att upptäcka platserna Samir är på i filmerna, säger Jörgen Nilsson.

Ett annat besök för Samir är på det så kallade "Kanalkvarteret". Ett begrepp som Visit Linköping nu vill mynta som samlingsnamn för området kring delar av Stångån.

– Vi har skapat ett namn på en plats som varit lite svårdefinierad. Det gäller området mellan Stångs Magasin till Strandgatan Två kan man säga. Vi vill samla alla aktörer under ett namn annars blir det väldigt diffust, säger Jörgen Nilsson.

undefined
"Syftet med kampanjen är förstås att locka fler besökare till Linköping och att man ska kunna följa i Samirs fotspår", säger Jörgen Nilsson på Visit Linköping.

Hittills har responsen varit stark. Första reklamfilmen har redan nu blivit den största på Visit Linköpings Instagram.

– Det har varit en väldigt stark öppning, folk tittar på det och interagerar och det är vårt mål, säger Jörgen Nilsson.

Och för Samirs del har reklaminspelningarna bidragit till att han fått upp ögonen för sin gamla hemstad.

– Jag har alltid sagt till mina föräldrar att de borde flytta för det inte finns något att göra, men det finns ju skitmycket att göra i Linköping. Så nu får de fan stanna där, säger han och skrattar.

Kommer du ta med polarna till Gamla Linköping och klappa på getterna nästa gång du är nere?

– Jag får fan göra det alltså! Så fort jag är ledig drar jag ner och hänger med familjen och polarna.

Han spenderar sin lediga tid i Linköping, men för tillfället är det fullt upp i Stockholm. Bland annat är han aktuell med ny musik tillsammans med parhästen Viktor Frisk. "Sista beställningen" släpptes 28 juni och görs tillsammans med Fröken Snusk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!