Svensk musikexport har lĂ€nge varit framgĂ„ngsrik. Men âdet svenska musikundretâ bygger pĂ„ tidiga insatser och goda förutsĂ€ttningar för utbildning pĂ„ högre nivĂ„er â och utbildningskedjan Ă€r nu hotad. Det skriver Mikael BrĂ€nnvall, vd för Svensk Scenkonst, Helena Wessman, rektor för Kungliga Musikhögskolan och Susanne RydĂ©n, preses vid Kungliga Musikaliska Akademien i en debattartikel i Dagens SamhĂ€lle.
ââVi Ă€r oroliga för kompetensförsörjningen till musiklivet, det har pĂ„gĂ„tt under en lĂ„ng period men det blir allt mer problematiskt. Det har blivit vĂ€ldigt tydligt vad gĂ€ller försörjningen av blĂ„smusiker till orkestrarna som Ă€r ett bristyrke nu, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall till TT.
LÄnga kötider
Kulturskolan kĂ€mpar enligt artikelförfattarna med lĂ„nga kötider och tuffa arbetsvillkor för lĂ€rarna. 30 procent av kommunerna har en kötid pĂ„ mer Ă€n ett Ă„r till Kulturskolan. Och fyra av tio lĂ€rare i Kulturskolan har funderat pĂ„ att sluta, enligt rapporten âDöden för det svenska musikundret?â som LĂ€rarförbundet publicerade i vĂ„ras.
ââDet har uppmĂ€rksammats politiskt att det Ă€r en social snedrekrytering till de konstnĂ€rliga utbildningarna. Det Ă€r nĂ„got som man grundlĂ€gger vĂ€ldigt tidigt, i dag finns inte en jĂ€mlik tillgĂ„ng till kulturskola över hela landet, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall.
BÄde det svenska musikundret och de professionella, klassiska orkestrarna har Kulturskolan och de kommunala musikskolorna som grund, enligt BrÀnnvall. Han pekar pÄ att steget efter Kulturskolan ocksÄ saknar resurser. Innan man Àr mogen att söka till musikhögskolan Àr folkhögskolorna vÀldigt viktiga, framhÄller han.
Brett grepp behövs
De högre musikutbildningarna Àr ocksÄ drabbade av krympande resurser, och artikelförfattarna uppmanar nu politiker att ta ett brett grepp om kompetensförsörjningen av musiker.
ââDet hĂ€r Ă€r ett komplext system, det Ă€r viktigt att det finns en utbildningskedja som hĂ€nger ihop hela vĂ€gen, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall.