När bild- och ordkonstnärer möts uppstår ofta en kreativitet som tar dikt och målning längre än vad den annars skulle nått ensam. För läsaren, betraktaren, innebär det att vi måste arbeta med fler sinnen samtidigt. Det är positivt. Eller som poeten Yvonne Andersson beskriver det:
så kommer skimret tillbaka
på livets landskaps vägar
dess snirkliga banor
längs amygdalas autobahn.
Tillsammans med konstnären och författaren Åke Bjurhamn har Yvonne Andersson (till yrket lärare) skapat ett fruktbart samarbete kring dikt och konst. Båda är Linköpingsbor. Resultatet blev diktsamlingen och konstboken ”Madonnans dröm”, som absolut är en resa i ”amygdalas autobahn” där vi upplever både skönhet, lust, oro och smärta. Åke Bjurhamn har i sina målningar utgått från ett slott. Yvonne Andersson inspireras av en mariablå Madonna. Två bilder som också står för en slags nostalgi; sagoslottet och barndomens famn.
I både text och målning anas spänningen mellan ljus och mörker. De båda utgångspunkterna representerar såväl något inbjudande som det svåråtkomliga, gäckande och avvisande. Slottet skiftar från barndomens lyckorike med bigarråträd, till furstens krävande kyla bakom vallgraven och kanske också en aning av det sensuella och erotiska mötet, som en askungesaga vid prinsens bal. Samma mönster återkommer i målningarna där orange, rosa, blått och mörkt bryter mot varandra. Kanske är både slott och madonna den innersta drömmen om trygghet, gemenskap och värme. Men en dröm som alltid brottas med ovissheten. Åke Bjurhamns målningar är emotionella och bär på en stark lyster. Yvonne Anderssons skriver med en rytm som ibland påminner om grekiskt versmått:
Kände värmen stråla ut
genom lärkträets springor
Bultande hjärta
kallade betjänten uppmärksam
Insläppt blev han
- en konstnär i själen
Det lämnar efter sig en smak av östra Medelhavet. Åter igen en kontrast mellan välkänt och avlägset.
”Madonnans dröm” är en vacker bok och en drömsk poetisk framställning av den inre världen, där vi förvaltar vår egen historia med alla dess minnen och med dem som ett riskabelt redskap söker bygga vår framtid.