Vårsalong som får blicken att haja till

VårsalongenMjölby KraftverkPågår till 10 maj.

Michael Wernmarkers satiriskt laddade triptyk "In toys we trust". Bildsviten visar i tur och ordning ett stadslandskap med loggan för ett stort modeföretag, en flerfaldigad barnmodell samt slutligen stolt kvinna med nyfångad erigerad manslem i sin hand.

Michael Wernmarkers satiriskt laddade triptyk "In toys we trust". Bildsviten visar i tur och ordning ett stadslandskap med loggan för ett stort modeföretag, en flerfaldigad barnmodell samt slutligen stolt kvinna med nyfångad erigerad manslem i sin hand.

Foto:

Kultur och Nöje2009-04-29 08:29

Vårsalong, hur spännande låter det? Nej, glöm det salongsfähiga, öppna alla sinnen och ta del av vad denna konstnärskvartett, i huvudsak Norrköpingsbaserad, har att bjuda av upplevelser utöver det vanliga! Sällan får ett landsortsgalleri förmånen att visa avancerad konst av detta slag, genomsyrad av aktuella strömningar i kombination med ytterligt personliga tolkningar.

Var och en av utställarna blottar intryck och känslor utan hämningar.

I Berit Hammarbäcks oljor ser jag med igenkännandets glädje utsökt landskapsmåleri, blott för att plötsligt haja till när blicken zoomar in den flygfärdiga fågeln, utförd i ett helt annat konceptuellt grepp, genialt hanterat. Hon har ju mycket mer att ge än vad som hittills visats. Och glöm för all del inte hennes diminutiva bilder i lilla galleriet.

Imponerar gör även Åsa Winterqvist med sin monumentala målning "Min hemliga plats", utförd i drippingmetod á la Jackson Pollock. Hennes skoningslösa självutlämning griper mig djupt. I sina textila skulpturer, namngivna i smaktermer, sorbet, maräng, sufflé och fromage, leker hon med materialen tills karaktären utplånas och kvar blir ett slags fotbollar, som dock ingen vill sparka på. De kan ha innanmäte av betong.

Erik Cederquist, bildlärare, briljerar med sina teckenmotiv, ett abstrakt måleri som han gärna bryter ut ur större sammanhang och presenterar som ett slags avknoppningar, fullt kapabla att formulera ett metafysiskt språk i tolkningen av olika skeden ur hans eget liv. Allt skapat till musik, företrädesvis klassisk rock från 40-talet.

Michael Wernmarker vore värd ett eget kapitel. Hans akrylmåleri med influenser från skilda epoker, främst holländskt 1500-tal, präglas av politiska budskap med den centrala triptyken som ledstjärna, "In toys we trust". Ett frontalangrepp mot rådande kommersialisering. Triptyken flankeras av "Advertising" och "Bodylove", den senare en mästerlig mönstermålning i akryl på stål.

Som synes, en ej alldeles vanlig vårsalong.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!