Varför älskar jag dessa bilder?

Linda Gerdin: Bilder från det omedvetna. Dubergska gården, Motala. Pågår till 18 december

?Innesluten i havet?, oljemålning av Linda Gerdin. FOTO: Jeppe Gustafsson

?Innesluten i havet?, oljemålning av Linda Gerdin. FOTO: Jeppe Gustafsson

Foto:

Kultur och Nöje2009-12-10 11:29

Redan genom utställningens titel undandrar sig konstnären allt ansvar för gestaltning och struktur, för genomförande av tankar och idéer. Smart eller bara urskuldande? Frågan kvarstår även efter mitt besök på Dubergska gården.

Lämnar ingen oberörd

Linda Gerdin är undanglidande men aldrig frånstötande. Hennes bilder lämnar ingen oberörd. Den unga konstnären har så mycket uppdämt uttrycksbehov att alla försök till meningsfull sovring känns som helgerån. Här är det bara att vandra vidare och smälta det upplevda.

Hur når jag in i hennes omedvetna?

38 bilder till trots förblir det gåtfullt men ändå lockande. "Labil grund" kallar hon en av talrika bilder i tusch och akvarell, och det säger ju något.

Hos henne spirar alltid en grodd i väntan på växt och mognad, och hon har en fantastisk vitalitet i kombination med tillkämpad kontroll och visuell styrning.

På något sätt känns det enbart positivt att hon har så mycket mer att sträva mot för att nå de hägrande målen. En trotsig attityd gentemot de självdestruktiva dragen. 

Drabbande möte

Varför älskar jag då dessa bilder, så disparata, stundom motsägelsefulla, omogna och valhänt framställda med tusch, akvarell eller oljepastell? Det måste handla om det personliga mötet med konstnären, kanske också första intrycket då jag var med om debuten för ett par år sedan, i samma salong. Redan då drabbades jag av hennes symboler och drömsyner men letade förgäves efter en syntes.

Nu känns detta inte längre angeläget. Linda Gerdins utveckling får inte bromsas av petitesser som krav på finslipning och pregnans; det skulle äventyra hela hennes karriär som just baseras på en unik personlighet.

EWE OLSSON

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!