VÄLKOMPONERAD estetisk färgglädje eller spontant formade bildberättelser med rikt varierade uttrycksmedel. Konsten bjuder oss alltjämt på mångsidiga upplevelser.
På Galleri Sander står Britt-Marie Sundström för det förstnämnda med sina färgstarka rut- och linjemönster. De intensivt upphöjda färgerna i de olika fälten känns både kontrasterande och harmoniskt sammanvävda. Likt dramatiskt oregelbundna och förtätade mattvävar, med kontraster som också kan förmedla ett visst djup.
En del av hennes oljemålningar har överförts till seriegrafi utan att färgintensiteten har gått förlorad. Men utöver fascinationen över de fina färgkompositionerna, som säkert kan berika många moderna inredningsmiljöer, så har jag svårt för att finna de fördjupade upplevelser som borde vara karaktäristiskt för bildkonsten.
Desto mer inspirerad blir jag av Elin Redins bilder på Galleri Skådebanan. Vilka fantastiska utflykter gör hon väl inte i fantasins och spontanismens värld!
I ett par friskt, spontana teckningar gestaltar hon "Krig", med inspiration från Lars Noréns pjäs. Bland hennes övriga bilder finns ett rikt urval av fantasieggande motivkretsar och uttrycksmedel.
"Livets trappa" är komponerad med en blandning av collage och sprittande färgsättning, och kvinnomotivet "Var är jag" är på motsvarande sätt vitalt komponerat. Ja här finns kor, landskap och komprimerade stadsmiljöer som alla är fyllda av omväxlande skön linjeföring och frisk färgsättning. Två av de starka motiven handlar till och med om de för oss nu så aktuella naturkatastroferna. En med titeln "När man minst anar det".
Bland mina favoriter finns målningen som med dramatik gestaltar en grupp kvinnor, som blåtonat finns i ett landskap av rödfärgad intensitet. Den djupröda "bommen" upplever jag som ett hinder för deras känsloutlevelser.
En annan av mina favoriter är "Umetavlan". Den som med en flödande linje- och färgsättning ger ett starkt expressivt uttryck åt stadslandskapet. Det skört svävande klocktornet och människoklungan nedanför ger särskilt eftertryck åt bilden. Här förnyar och levandegör Elin Redin den naivistiska traditionen med energi och känsla.
Med sin fantasi, fina linjeföring och färgkänsla tillhör den unga Elin Redin, som bland annat utbildat sig på Lunnevads folkhögskola, helt klart en av våra mest lovande konstnärer. Den här utställningen gav mig många starka upplevelser.