Attitydundersökningar visar att Sveriges befolkning har blivit mer tolerant och mindre fientlig mot invandrade människor från andra kulturer. Sam-tidigt ökar sympatierna för främlingsfientliga politiker och det talas mycket om vardagsrasism och smygrasism.
Vilken verklighet?Vad är det för en verklighet vi lever i? Vilket är rätt och vilket är fel? Vi vill gärna ha enkla och rätlinjiga svar, svart på vitt. Dags att vakna: Det svenska samhällets möjliga uppvaknande handlar om att förstå att så enkelt är det inte. Om det finns någon sanning så är den grå och undflyende på ett kameleontiskt sätt.
Komplicerat, med andra ord. Det gäller att inte väja för det, inte vara rädd för motsägelsen. Jonas Hassen Khemiri upplever rädslan i vårt samhälle. Han ser hoten. Han besvärjer det. Han ropar på hjälp i tidningsartiklar. Men i sin sceniska text är han skarp, tonsäker och rolig.
Många rösterNär han ringer sina bröder är han många röster. Han är en resonans och en spegel för anonyma massor: De andra. Spegelbilden skrämmer honom. Den väcker en historia av osäkerhet, paranoia och fantasier. Det är galet och stundtals uppsluppet. Det är rytmiskt, tätt mobilpladdrande och hetsande i tempot. Det är en teater som serverar samtid som snabbmat, men välkryddad.
Skakas omMed en dialog som till stor del är telefonsamtal finns risk för distans och jargong. Men regin och samspelet bryter schablonen ofta och oväntat. Det är många övergångar och tvära kast. Men också upprepning; refränger, manier, en trovärdig tjatighet.
Kvinnorna är starka, drivande och förnuftiga. Männen är förvirrade, barnsliga och självuppfyllda. Huvudrollen Amor saknar fullständigt självinsikt.
Är detta självironi eller finns det i detta ett mönster av manligt misslyckande som vi ska förstå som en härd eller grogrund för destruktiva handlingar? Kanske är vi alla potentiella terrorister...
Och så detta med familjen.Den som är så betydelsefull, gemenskapen som alltid gäller i slutänden.
Att vara ”en av oss”.
Även den schablonen skakas om och ifrågasätts, om än kärleksfullt.