Konst
Per och Eva Pettersson
Konstruktiv – Retrospektivt
Textil, måleri, skulptomåleri
Konsthallen Passagen, Linköping
Pågår till 16 mars
Årets första utställning på konsthallen Passagen presenterar två östgötska konstnärer, Per och Eva Pettersson, som under många decennier varit verksamma i Östergötland. Konsthallschefen Lars-Ove Östensson har som mål att varje år presentera en betydande konstnär, som länge varit verksam i Östergötland.
Paret Per och Eva Pettersson var verksamma i Norrköping från 1950-talet och utförde under 1960-70 och 80-talen en rad stora textilier till offentliga byggnader i hela Östergötland och kom därigenom att nå en mycket stor publik.
KonstruktivisterUtställningen är retroperspektiv och man får följa hela deras konstnärskap under 50 år med skisser och färdiga konstverk. De är båda konstruktivister och arbetar inom en sträng formdisciplin kombinerad med vävteknikens tekniska förutsättningar och har därmed förenat den svenska textila traditionen med en konstnärlig frihet.
Det har varit flera svenska konstruktivister som arbetat på likande sätt, som Lennart Rodhe, vars målningar fördes över till vävnader. Men inga har så konsekvent som Eva och Per Petterson genomfört ett textilt geometriskt formspråk. Det är en stor prestation. I en video producerad av Sten Swartling kan man följa konstnärernas arbete.
Strikt - varieratUtställningen visar hur man kan variera och förnya en geometrisk figur, exempelvis en kub, i all oändlighet utan att ögat tröttnar. Rytm och färgkonstellationer förändrar bilderna men den strikta formen består.
En dominant på utställningen är den stora väven "Industrilandskap", som var en gåva till Norrköpings stad 1984, men när givaren granskade skisserna tyckte man att Norrköping måste synas i väven. Då trollade Per Pettersson dit Strykjärnet med en geometrisk genialitet, som duperar varje betraktare.
Per Pettersson arbetar också med skulptomåleri, vilket innebär att han målar på en relief med förhöjda former och därmed åstadkommer ett dubbelt geometriskt spel. Ett av de senaste verken är "Trombon", utförd med små likadant i svartvitt målade pannåer men som sammansatta framkallar en häftig diagonalrörelse likt en trombons drag.
MästerskapEva Pettersons ryssvävar som "System" från 1986 framställer ett svävande mönster av kubformer, vilka vrider sig mot bakgrunden som optiska fenomen. Eva Petterssons styrka är den genomarbetade färghållningen, där ljus och skugga skapar den fjärde dimensionen.
Utställningen är en uppvisning av ett sammanhållet konstnärskap, förankrat i modernismens abstrakta konst, och vars mästerskap är otvetydigt.
Men att det är en retrospektiv utställning är också tydligt. Det formspråk som presenteras har i dag kommit i skymundan och ersatts av ett trendigare individualistiskt förhållningssätt.