Verk av fem av de sex konstnärer med östgötskt ursprung som i våras deltog i Vårsalongen hos Liljevalchs, visas nu på Galleri Vreta Kloster. Det känns logiskt att den här kvintetten valdes ut till etablissemanget på Djurgården. Den nu aktuella utställningen bjuder på en hel del humor, men också på förnämligt hantverk.
Mari Juslin företräder det humoristiska. Hennes textila skapelser ”Krake” och ”Ut i livet” besitter en massiv och närmast hjärtknipande humor. Skogens hungrigaste och mest högljudda fågelunge demonstrerar med varje cell i kroppen hur fasansfullt utsvulten den är. En åldrad och kanske hunsad byracka vädjar om förståelse och förbarmande. Skratt och vemod samsas i det här verket.
Gabriel Jonsson har modellerat fram en anmärkningsvärd och tilltalande skulptur som föreställer Sören Kierkegaard. Filosofen har lyckats vinna en fullvuxen pumas förtroende. Hos den här terrakottaskulpturen finns en speciell laddning som upphöjer både människan och djuret.
Av Marielle Göthberg visas fyra kol- och blyertsteckningar med en uppriktig känsla inför motiven och med en förtrogenhet med materialet. Oscar Lindvall presenterar bland annat tre större målningar som kompositionsmässigt vilar tungt mot några avskalade grundformer. Dessa förstärker både det monumentala i uttrycket och en nedtonad skönhet.
En sorts travestier på Robert Rauschenbergs ”Monogram” och Stina Opitz’ omtalade ”Cirkulation II”, visar fantasikapaciteten hos Ann Fristedt. Här har det verkligen fungerat att knyta an till och kommentera kända konstverk. Hanteringen av kardad ull i den relativt svårbemästrade nåltovningstekniken är också värd att notera.