Vilken skicklig hantverkare och mångsidig artist! Vad gäller linjeföringen framträder Åsa Kvissberg som en klassicist i konsttraditionen.
Motivkretsen består av kroppar i olika miljöer och positioner - och uttrycket är elegant, behagfullt med tilltalande estetik. Hennes målningar i blandteknik förmedlar spännande djupperspektiv, är känsligt svärtade och färgsatta i olika skikt.
Bland mina favoriter finns här "Ensam flicka" och "Tre flickor". I det stort upplagda motivet "Lördagskväll" finns bland alla aktiviteter såväl futuristiska som facettkubistiska kvaliteter. Bilder av denna art lockar till en spännande upptäcktsfärd.
Med hennes kopparstick känner jag mig, med linjer och svartvita kontraster, förflyttad till Goyas dramatiska värld. Även om motiven här förmedlar aktiviteter som "Nålarbete", "Buteljarbete" och "Kroppsarbete". Särskilt fastnar jag för det sistnämnda motivet, där tre grovhuggna händer famlar över en naken kvinnokropp. Uttryck för en både fyndig och smärtsam symbolik.
Med etsning/collografi-bilderna "Om kärlek" och "Om smärta" visar Åsa Kvissberg på ännu en sida i sitt mångsidiga skapande. Motiven, som skulle kunna vara inspirerade av japanska träsnitt, återger uttrycksfulla kvinnoansikten vid sidan om vertikalt insatta texter, som kanske hämtats från kärleksbrev.
Med sin klassiska hantverksskicklighet, inkännande motivkrets och mästerliga kompositionsteknik, tillhör Åsa Kvissberg helt klart våra mest framstående konstnärer.
Lars-Ola Johansson