Regissören Park förstår att klippa på rätt ställen

Kultur och Nöje2005-04-16 00:00

‚NY FILM

CCCC

Old Boy -- Hämnden

Regi: Chan-wook Park

I rollerna: Min-sik Choi, Ji-tae Yu, Hye-jeong Kang, Dae-han Ji

Filmstaden i Linköping

Utan att veta varför blir Oh Dae-su bortrövad och inlåst i ett rum som bara innehåller en säng, en tv och en ful tavla. Via tv:n ser han hur världen förändras.

Vreden släpps lös

I hans värld förändras inget. Varje dag äter han samma mat och slår sig stark mot en vägg. Det enda som upptar hans tankar är vem det är som hatar honom så.

Efter 15 år (!) släpps Oh Dae-su plötsligt fri med uppmaningen att släppa lös sin vrede och hämnas på sin plågoande.

I Sverige har "Oldboy" blivit "Old Boy -- Hämnden", ett förtydligande av filmens tema. Filmen är nummer två i koreanske filmgeniet Chan-wook Parks hämnartrilogi. Den första var "Hämnarens resa" och den tredje är på väg.

Park är en väldigt "filmisk" regissör. Han arbetar verkligen med sina bildkompositioner och låter dem säga mer än karaktärerna.

Förkroppsligar

Något som den kraftfulle Min-sik Choi fördjupar med sitt förkroppsligande av Oh Dae-su. Det var säkerligen en bidragande faktor till att "Oldboy" vann Grand Prix du Jury i Cannes förra året.

Det och att Quentin Tarantino var juryns ordförande. "Oldboy" innehåller nämligen en hel del våld, något som ju inte bekymrar Tarantino.

Park är mästerlig i att utnyttja dessa scener för att ge sin berättelse ett större patos, även här genom teknisk briljans. Han klipper innan det värsta händer, vilket får effekten att det som bara antyds får ännu större kraft.

"Oldboy" har ett liknande tema och samma visuella briljans som "Seven", men med en vida överlägsen förmåga att borra sig långt ner i människans våldsamma mekanismer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!