Eva Zettervall
Konstforum, Norrköping
Pågår till 12/10
"Family life" heter Eva Zettervalls senaste målning. Kompositionen är klassisk, erinrar om "Frukost i det gröna", men gestaltningen är på ljusårs avstånd från Manet. Familjen består av två kvinnor och ett barn i en miljö präglad av en febrigt flammande fond, alls ingen skoglig idyll.
Feminist, javisst. Konstnären döljer knappast sina preferenser, och hela utställningen domineras av amasoner som tar för sig.
Eva Zettervalls många resor till Indien och Kina har avsatt motiv som stärker en sådan självbild, välväxta kvinnor med yppig barm utan silikon. Men också turné åt andra hållet. Kap Verde med rastafarikulturen ger ämne för bildbetraktelse. Där mannen med många händer, illustrerande även hårflätorna, kompletteras med sylfider, vars muskulatur blottläggs in i detalj, allt ryms i megafonens budskap om den feminina överhögheten.
Trots alla högresta valkyrior och "tiger-ladies", med tigermönster i kjolfållen, är det en liten bild av en flicka i puberteten som fängslar mig mest. I gränslandet mot vuxenvärlden vacklar hon och hennes ansiktsdrag präglas av undran och osäkerhet, en sökande blick, ett letande efter fotfäste. "Flicka med kärna" heter målningen, och kärnan i genomskärning visar på en i detalj strukturerad form, som ideal och förebild, något att hålla sig till.
Eva Zettervalls spektrum är vidsträckt, hennes temperament kan vara lynnigt, men strävan efter perfektion genomsyrar alla slags motiv, även de mest provokativa. Därtill kommer ett humanistiskt budskap, ett memento som stundom kan döljas i dekoren, exempelvis de båda akrylmålningarna "Glödande duschar" och "Showers", som ju alluderar på en skön tvagningsrit men som lika gärna illustrerar raffinerad tortyrmetod.
Sist en reflektion kring akrylen "Mörkrets hjärta", titeln hämtad från litterär förlaga, signerad Joseph Conrad och återanvänd i en närmast monokrom målning av Ann Edholm men som här återförs till ursprunget på ett övertygande sätt. Den kräver ett djupare studium för att ge maximal behållning.