Per Olov Enquist: Strindberg. Ett liv. Tribadernas natt. Målet mot Fröken Julie

Kultur och Nöje2012-04-09 08:55

August Strindberg är visserligen huvudpersonen i Per Olov Enquists "nya" bok, "Strindberg. Ett liv. Tribadernas natt. Målet mot Fröken Julie". En triptyk texter från 1984, 1975 och 1992, på olika sätt aktualiserade när det nu gått hundra år sen Strindberg dog.

Men ett annat vägande skäl att samla dem, visar det sig snart under läsningen, är att vad Enquist skriver om Strindberg och utifrån hans verk samtidigt utgör ett viktigt kapitel i hans eget författarskap.

Brott och brott

Hur liv och dikt blandas och växer samman hos Strindberg är vid det här laget tämligen välkänt - Enquist tillför dock nya infallsvinklar. Att det förhåller sig på liknande sätt hos Enquist kan anas; dolda smärtpunkter hör till den undertext som skapar fruktbar spänning i hans verk.

Två händelser utgör för Enquist själva urberättelsen i Strindbergs liv och skapande:

Att August och Siri som nygifta lämnade bort sin förstfödda till en änglamakerska - ett barn skulle hindra dem i deras karriärer.

Samt att Strindberg under sommarvistelse 1888 på den danska herrgården Skovlyst våldtog en 17-årig tjänsteflicka - ett brott vars följder kretsen kring den vänsterradikala tidningen Politiken räddade honom från.

Rasande August

Den egentliga synden/skulden övertäckt av en mindre skuld - temat känns igen i Enquists eget författarskap.

Enquist är i sina pjäser inte rädd för det häftigt dramatiska och utgår i sitt porträtt av August från polemikern Strindberg. "Strindberg. Ett liv" är dock snarare en roman än dramatik, en televisionsroman kallar han den själv. Den låg till grund för en uppmärksammad SVT-serie 1985 som sänds på nytt med början 8 april.

"Tribadernas natt", Enquists dramatikerdebut, är ett metadrama om makt och kontroll och kärlekens villkor. Siri von Essen och väninnan Marie David försöker repetera "Den starkare" avbrutna av den rasande Augusts "virila vulkanutbrott". Att varje bra drama har en hemlighet, som Enquist hävdar, får bevisas av Stockholms stadsteater som på nytt sätter upp pjäsen med premiär 14 maj.

Julie som bödel

På Avenyteatern i Köpenhamn regisserade Enquist "Fröken Julie" 1984. En väsentlig upplysning är att han samtidigt arbetade på romanen "Nedstörtad ängel". Åtta år senare skrev han essän "Målet mot Fröken Julie", en annorlunda och mycket intressant analys. Insatt här ger den triptyken dess avgörande kontext.

Julie vill dö och utser Jean och Kristin till bödlar, resonerar Enquist. Två unga älskande får sina liv förstörda, de är alltså de egentliga offren. I sitt fascistoida förord, skrivet i efterhand, beskriver Strindberg dem som undermänniskor för att rättfärdiga "mördaren" Julie - och sig själv, han som krossade två människors liv på Skovlyst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!